Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

MH17 ditembak dua misil?

Oleh SOFIAN BAHAROM
sofian.baharom@utusan.com.my

SEORANG wanita menutup hidung dan mulut ketika melalui kawasan landasan kereta api berdekatan lokasi pesawat Malaysia Airlines terhempas di bandar Torez, timur Ukraine, semalam. - AFP

KUALA LUMPUR 21 Julai - Seorang pakar penerbangan dan peluru berpandu tidak menolak kemungkinan pesawat MH17 ditembak oleh dua peluru berpandu darat ke udara (SAM) memandangkan perkara itu merupakan salah satu protokol kebanyakan senjata udara buatan Rusia.

Dr. Omar Kassim Ariff berkata, perkara itu adalah sesuatu yang biasa sebagai langkah untuk memastikan tembakan mengenai sasaran walaupun sasaran tersebut menggunakan teknologi 'jammer' dan memiliki kemahiran pergerakan mengelakkan pesawat.

"Selalunya, protokol itu akan diamalkan kerana jika peluru berpandu pertama berjaya dielakkan melalui teknik jammer atau juruterbang melakukan pergerakan mengelakkan peluru berpandu, yang kedua dijadikan sandaran seterusnya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Penerbangan MH17, menggunakan pesawat Boeing 777-200ER, dipercayai telah ditembak jatuh oleh SAM ketika dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, Khamis lepas.

Pesawat dengan 298 penumpang dan anak kapal itu terhempas di wilayah Donetsk, bahagian timur Ukraine, sebuah wilayah yang dikawal oleh puak pemberontak pro-Rusia.

Dalam pada itu, Omar tidak menolak kemungkinan pihak penyerang tidak menyasarkan pesawat milik Malaysia Airlines (MAS) itu tetapi kepada sebuah pesawat pengintip yang melalui laluan berkenaan.

Namun begitu, katanya, sebuah pesawat pengintip dapat mengelakkan peluru-peluru berpandu itu kerana mempunyai teknologi pengesan yang canggih tetapi malangnya, sesebuah pesawat komersial tidak mungkin akan sedar kehadiran peluru berpandu berkenaan.

"Itu yang berlaku pada pesawat Korean Air Lines Flight 007 pada 1983. Perkara ini terjadi kerana pesawat komersial tidak dapat mengelakkan peluru-peluru berpandu yang menghala kepadanya.

"Kalau pesawat tentera, ia boleh mengelak menggunakan radar warning receiver (RWR), peluru berpandu selepas itu akan menuju kepada pesawat komersial memandangkan radar telah dikuncikan kepadanya pula," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140722/dn_04/MH17-ditembak-dua-misil#ixzz389UOS751  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: