Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 17 July 2014

WORLD CUP 2014 - Penyokong Argentina merusuh di Buenos Aires


PENYOKONG Argentina bertindak ganas sewaktu pihak polis cuba meleraikan rusuhan mereka selepas pasukan Argentina tewas kepada Jerman pada aksi akhir Piala Dunia 2014 di Buenos Aires, semalam. - REUTERS

BUENOS AIRES - Para penyokong Argentina diselubungi perasaan sedih, gembira dan keganasan selepas impian mereka untuk merangkul Piala Dunia buat kali ketiga tidak kesampaian sehingga mencetuskan pertembungan di antara samseng bola sepak dan polis.Lebih 10,000 penyokong membanjiri kawasan tugu Obelisk di Buenos Aires untuk meraikan kejayaan, mengibarkan bendera, membakar bunga api dan menyanyikan lagu yang memuji wira mereka, Lionel Messi dan pasukan Argentina.

Meskipun tewas 1-0 kepada Jerman menerusi jaringan pada masa tambahan, penyokong muda Argentina bertindak memanjat lampu isyarat dan hentian bas, menari dan menyanyi mengikut rentak gendang.

Selepas beberapa jam berpesta, sekumpulan penyokong yang dikenali sebagai 'barrabravas' di Argentina bertindak membaling objek tumpul untuk mencetuskan huru-hara. Polis yang melihat kejadian itu melepaskan tembakan peluru getah, gas pemedih mata dan meriam air.

Kejadian itu menyebabkan keluarga yang memiliki anak kecil berlari mendapatkan perlindungan di dalam restoran dan lobi hotel.

Kebanyakan mereka bersurai selepas gas pemedih masa dilepaskan di kawasan itu, meninggalkan sebahagian kecil penyokong yang terus bertindak melancarkan provokasi terhadap pihak polis.

Setakat ini sebanyak lapan anggota polis dilaporkan cedera manakala 40 ditahan. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140715/sl_06/Penyokong-Argentina-merusuh-di-Buenos-Aires#ixzz37iMtfLyO  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: