Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

Nahas MH17: Harapan tinggi bawa pulang mayat mangsa

2014/07/22 - 03:17:56 AM


Waris keluarga Ariza Ghazalee mengambil inisiatif mengenang 298 penumpang dan anak kapal itu dengan memakai reben berwarna hitam pada pakaian masing-masing di Hotel Marriot, Putrajaya, semalam. - Foto SAIRIEN NAFIS

Kuala Lumpur: Keluarga mangsa pesawat MH17 menaruh harapan tinggi terhadap usaha Datuk Seri Najib Razak untuk membawa balik mayat rakyat Malaysia yang terkorban di Ukraine, sebelum Aidilfitri ini. 

Malah, kenyataan Perdana Menteri mengenai usaha itu melegakan perasaan keluarga yang mengharapkan mayat dapat disempurnakan di Malaysia. 

“Kami sekeluarga masih bersedih dan berharap Perdana Menteri dapat menunaikan hasrat untuk membawa pulang jenazah secepat mungkin. 

“Kami juga tidak putus-putus berdoa dan mengadakan majlis tahlil setiap malam bagi mendoakan kesejahteraan arwah,” kata Maznah Johan, 54, ibu saudara kru MH17, Muhamad Firdaus Abdul Rahim. 

Maznah berkata, Muhamad Firdaus yang lebih dikenali sebagai Jaja di kalangan ahli keluarga, disifatkan sebagai seorang anak yang baik. 

Keluarga sedia terima 

Sementara itu, Aslinda Mohd Embran, 38, ibu saudara kru MH17, Azrina Yakob, turut menyatakan bahawa mereka sekeluarga bersedia menerima mayat Azrina dalam apa juga bentuk asalkan jenazah dapat disempurnakan di sini. 

“Kami sekeluarga reda dengan kejadian berkenaan dan berharap supaya jenazah Azrina dapat dibawa pulang ke Malaysia sebelum Aidilfitri ini. 

Mahu tatap jenazah 

“Anak arwah, Arissa Raisha, 3, dan Aqil, 6, juga kelihatan baik-baik saja dan kini berada di Kota Bharu bersama bapa mereka, Muhamad Rafliz, 43,” katanya yang sempat menziarahi mereka di Kota Bharu, baru-baru ini. 

Adik penumpang MH17 Ariza Gazalee, Ruzaiman Gazalee, 43, amat berharap mereka sekeluarga dapat menatap jenazah enam beranak yang terbunuh dalam nahas berkenaan. 

“Mangsa merancang untuk beraya di kampung (Petra Jaya, Kuching, Sarawak) tahun ini, namun hajat itu nampaknya tidak kesampaian apabila mereka sekeluarga turut terbabit dalam nahas pesawat berkenaan,” katanya.


No comments: