Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - RVP sempurnakan Belanda


(KIRI ke kanan) Pemain Belanda, Dirk Kuyt , Leroy Fer, Stefan de Vrij, dan Robin van Persie menjalani latihan menjelang perlawanan menentang Mexico peringkat kalah mati pada Piala Dunia di Corinthians Arena, Sao Paulo, Brazil, semalam. - AFP

FORTALEZA - Robin van Persie kembali mengisi posisi serangan skuad Belanda bagi menghadapi Mexico pada pusingan kedua Piala Dunia, esok sementara pertahanan Mexico, Hector Moreno bersedia menghitung pertemuan dengan bekas mentornya, Louis van Gaal.

Van Persie digantung perlawanan sewaktu Belanda mengalahkan Chile 2-0 pada perlawanan terakhir kumpulan, tetapi akan kembali bergandingan dengan Arjen Robben dalam pertandingan itu.

Dua gandingan berbisa itu meledakkan tiga gol setiap seorang dalam saingan peringkat kumpulan apabila Belanda melangkah ke peringkat 16 pasukan akhir dengan tiga kemenangan, dan 10 gol yang merupakan satu catatan rekod mengatasi pasukan lain pada Piala Dunia kali ini.

Belanda muncul sebagai pasukan pilihan untuk menundukkan Mexico, tetapi rekod pertemuan antara kedua-dua pasukan menunjukkan skuad bimbingan Miguel Herrera itu tidak boleh dipandang sebelah mata.

Dalam enam pertemuan, The Oranje telah melakar tiga kemenangan, manakala Mexico berjaya mengalahkan Belanda sebanyak dua kali. Mengumpul 22 gol daripada kesemua pertemuan itu, kedua-dua pasukan telah pun menjaringkan 11 gol, dan satu-satunya perlawanan yang menyaksikan pertembungan mereka dalam Piala Dunia ialah pada 1998 yang berkesudahan keputusan seri 2-2.

Kepulangan Van Persie ke pangkuan pasukan bermakna Dirk Kuyt akan kembali semula ke bangku simpanan selepas berada dalam kesebelasan utama menentang Chile, tetapi jika dia diturunkan juga, bekas bintang Liverpool itu bakal berperanan sebagai pemain gantian. Kuyt yang berusia 33 tahun telah pun memenangi 100 cap bersama skuad Belanda.

Penyerang, Memphis Depay yang berusia 20 tahun dijangka memulakan aksi di bangku simpanan meskipun dia meledakkan dua gol dalam dua penampilannya setakat ini.

"Saya perlu realistik. Berada dalam satu pasukan dengan pemain hebat seperti Robben, dan Van Persie, adalah logik saya duduk di bangku simpanan. Jika anda lihat apa yang boleh Robben lakukan ketika menggelecek bola, ia memang sesuatu yang cukup luar biasa," katanya kepada pemberita di kem latihan skuad Belanda.

Sementara itu, pasukan Mexico tidak berdepan dengan sebarang masalah kecederaan, dan mereka mempamerkan aksi mengagumkan pada perlawanan peringkat kumpulan setelah menumpaskan Croatia, serta Cameroon, selain mengikat Brazil dengan keputusan seri tanpa jaringan di Fortaleza Castelao Arena.

Pemain pertahanan, Moreno yang pernah bermain di bawah kendalian Van Gaal sewaktu bersama kelab Belanda, AZ Alkmaar, mengetahui serba sedikit mengenai beberapa pemain berbakat dalam skuad Oranje.

"Mereka merupakan pemain muda seperti saya, dan baru sahaja memulakan karier sewaktu saya bermain di sana. Pemain-pemain ini menunjukkan kematangan di bawah bimbingan Van Gaal. Perlawanan ini bakal menjadi satu pertarungan yang sukar kerana mereka memiliki pemain yang berkualiti," kata Moreno yang kini mewakili kelab Espanyol.

Moreno berkata, dia berharap dapat memeluk jurulatih Belanda itu sebanyak dua kali iaitu sebelum sepak mula untuk tujuan persahabatan, dan selepas perlawanan berakhir sebagai tanda simpati kerana kalah. - REUTERS




No comments: