Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Uruguay perlu hidup tanpa Suarez


Penyerang Uruguay, Diego Forlan (kanan) berlatih bersama pemain pertahanan, Martin Caceres, dan pemain tengah, Alvaro Pereira (kiri) pada sesi latihan skuad Uruguay di Dunas Arena, Natal, Rio Grande do Norte, Brazil, semalam. - AFP

RIO DE JANEIRO - Uruguay perlu segera pulih daripada kejutan kehilangan pemain bintang mereka, Luiz Suarez yang disingkir daripada temasya Piala Dunia di Brazil, semalam selepas didapati bersalah menggigit pemain Itali, Giorgio Chiellini sekiranya mereka mahu menyingkirkan Colombia dalam aksi pusingan kalah mati, pagi Ahad ini.

Uruguay dilihat terlalu bergantung kepada Suarez dalam corak serangan mereka, dan penyerang kontroversi itu telah menjaringkan separuh daripada empat gol yang dicatatkan Uruguay sepanjang kempen mereka di Brazil setakat ini.

Ketiadaan Suarez pasti memberi tamparan hebat kepada Uruguay yang berjaya mara ke peringkat separuh akhir di Afrika Selatan pada 2010 selepas menewaskan Ghana.

Colombia dalam pada itu melangkah ke Stadium Maracana di sini dalam suasana riang selepas menang kesemua tiga perlawanan dalam peringkat kumpulan, satu pencapaian yang hanya dapat dilakukan Belanda, dan Belgium pada temasya kali ini.

Walaupun timbul keraguan kehilangan penyerang Radamel Falcao sebelum kejohanan itu berlangsung bakal menjejaskan persiapan Colombia, namun aksi kehadiran penyerang Porto, Jackson Martinez yang banyak dibantu pemain perancang, James Rodriguez berjaya mengatasi kegelisahan pasukan yang mendapat jolokan sebagai Los Cafeteros itu yang tampil buat kali pertama dalam tempoh 16 tahun.

Dengan kedua-dua pemain itu berada dalam prestasi terbaik mereka, jurulatih Colombia, Jose Pekerman berikrar kepada penonton di Brazil bahawa dengan corak permainan pantas, mereka akan dihiburkan dengan persembahan tarian salsa semasa meraikan gol.

Jika layak ke suku akhir, mereka akan bertemu pemenang perlawanan Brazil, dan Chile yang turut beraksi pada hari yang sama, dan Uruguay dilihat perlu menunjukkan semangat sewaktu mereka menundukkan Brazil pada 1950 di Rio, dan memenangi Piala Dunia pada ketika itu.

Oleh itu, Uruguay terpaksa bergantung kepada penyerang veteran, Diego Forlan yang akan menggantikan tempat Suarez dalam kesebelasan utama di Maracana.

Forlan gagal memberikan sebarang impak kepada pasukannya sewaktu berdepan Costa Rica dalam perlawanan pembukaan kumpulan ketika Suarez bergelut dengan kecederaan.

Uruguay beraksi dengan agak buruk dalam perlawanan itu selepas tewas 1-3, namun mereka dengan pantas mengubah kedudukan itu selepas menundukkan England 2-1 hasil jaringan Suarez.

Selepas mengatasi Itali 1-0 dalam perlawanan yang menyaksikan Suarez hilang pertimbangan. mereka kini perlu berjuang sekali lagi tanpa penyerang itu, dan ketua pasukan, Diego Lugano berikrar bahawa pasukan itu tidak akan terjejas dengan kehilangan penyerang Liverpool tersebut.

"Tiada apa yang akan menghalang kami, kami akan menekankan permainan penuh rendah diri, perpaduan, keazaman, menyedari akan kesilapan dan berjuang dengan keazaman yang tinggi.'' kata Lugano dalam laman Facebooknya. - REUTERS




No comments: