Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Rodriguez muncul hero Colombia


Penjaga gol Uruguay, Fernando Muslera gagal menyelamatkan jaringan kedua pemain tengah Colombia, James Rodriguez dalam aksi pusingan kedua antara pasukan masing-masing di Stadium Maracana, semalam. - AFP

RIO DE JANEIRO - Persembahan memukau James Rodriguez menyaksikan Colombia melayakkan diri ke suku akhir Piala Dunia buat pertama kali dalam sejarah semalam selepas pemain tengah itu menjaringkan dua gol untuk membantu Los Cafeteros mengalahkan Uruguay 2-0 di Stadium Maracana semalam.

Gol-gol Rodriguez pada masa sama menjadikan pemain yang beraksi untuk Monaco itu muncul sebagai penjaring terbanyak kejohanan setakat ini dengan lima gol.

Dan berdasarkan kepada persembahan mereka dengan Brazil dalam peringkat kedua semalam, Colombia pasti berasakan peluang mereka apabila bertemu pasukan tuan rumah di suku akhir kelak sangat cerah.

Rodriguez, yang akan berusia 23 tahun pada 12 Julai ini, adalah puncak kepada persembahan hebat dan berkeyakinan Colombia ketika menentang Uruguay, yang menghadapi kesukaran selepas kehilangan penyerang berbisa mereka, Luis Suarez yang digantung kerana menggigit pemain Itali Giorgio Chiellini.

Dan sementara nama Suarez mungkin masih menjadi sebutan peminat sebelum perlawanan itu ekoran hukuman penggantungannya selama empat bulan, Rodriguez muncul sebagai tajuk perbualan ramai sejurus perlawanan tamat.

Pengurus Colombia, Jose Pekerman turut memujinya.

“Pada usianya, dia tidak menghadapi masalah untuk memikul tanggungjawab dan melakukan perkara-perkara yang pemain bola sepak mengambil masa bertahun-tahun untuk faham.

“Pemain-pemain bola sepak perlu mengawal banyak perkara dan kita menyaksikan seorang pemain, dengan teknik, yang memiliki semua ciri yang diperlukan oleh seorang pemain bertaraf dunia," katanya.

Rodriguez berjaya mencuri tumpuan selepas jaringan pembukaannya yang memukau pada minit ke-28 perlawanan dan jaringannya pada minit ke-50 meletakkannya sebagai penjaring terbanyak dengan lima gol dalam empat perlawanan setakat ini.

Gol pertama Rodriguez dihasilkan menerusi kemahiran individu yang dimilikinya manakala gol keduanya terhasil daripada kerja berpasukan yang cantik.

Pekerman berkata, Los Cafeteros berhak berada di suku akhir Piala Dunia sebagai ganjaran kepada persembahan cemerlang mereka sepanjang temasya ini berlangsung.

“Kami tahu siapa lawan kami, Uruguay merupakan pasukan yang sukar untuk ditentang dan mereka juga mempunyai jurulatih yang hebat.

“Agak penting untuk tahu siapa lawan anda, semua hasil usaha anda telah membuahkan hasil. Tahniah kepada rakyat Colombia kerana Colombia berhak menang dan saya amat gembira untuk berada di sini,’’ kata jurulatih kelahiran Argentina itu sejurus tamat perlawanan.

Tanpa kelibat Suarez, Uruguay gagal untuk menyaingi Colombia walaupun mereka cuba mengejar defisit dengan beberapa percubaan namun penjaga gol Colombia, David Ospina tangkas menyelamatkan gawangnya daripada dibocori skuad Los Charruas.

“Agak jelas bahawa Luis merupakan rujukan utama kami, pemain utama yang kami ada dan itulah rasanya. Tetapi itu bukanlah sebab utama kami tewas

“Kumpulan ini meninggalkan temasya ini dengan persembahan hebat. Bila kami memberikan segala-galanya, jiwa anda, hati anda dan anda memberikan diri anda untuk menyarung jersi itu, orang ramai akan berterima kasih dan rakyat Uruguay sentiasa berterima kasih,’’ kata ketua pasukan Uruguay, Dieogo Godin. - AGENSI




No comments: