Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Algeria ingat dendam 1982


Jurulatih Algeria, Vahid Halilhodzic (tengah) mengambil bahagian dalam sesi latihan bersama pasukannya menjelang perlawanan menentang Jerman pada saingan kalah mati, awal pagi ini.

PORTO ALEGRE - Jika balas dendam ialah sebiji pinggan yang paling bagus disediakan ketika sejuk, Algeria akan berharap untuk menhidangkannya kepada Jerman dalam pertemuan mereka di peringkat 16 pasukan terakhir esok, 32 tahun selepas berlakunya perlawanan paling memalukan dalam sejarah kejohanan ini.

Bagaimanapun, Jerman kekal sebagai pasukan pilihan untuk menghentikan kemaraan skuad Desert Foxes itu. Tetapi ia mungkin tidak mudah untuk dilakukan.

Jerman, juara pada 1954, 1974 dan 1990, tiba di Brazil sebagai salah sebuah pasukan pilihan. Mereka telah membuktikan kemampuan mereka dengan membelasah Portugal 4-0 dalam perlawanan pembukaan tetapi hanya seri 2-2 dengan Ghana.

Mereka kemudian menundukkan Amerika Syarikat dalam perlawanan sengit yang menunjukkan mereka masih perlu diperbaiki di beberapa bahagian, walaupun Thomas Mueller sekali lagi membuktikan bahawa dia ialah penjaring yang hebat.

Algeria, yang dibimbing oleh Vahid Halilhodzic, jurulatih keturunan Bosnia dari Perancis, dan membawa harapan dunia Arab, telah meraih tumpuan menerusi corak permainan pantas dan kemahiran menggelecek.

Halilhodzic bagaimanapun berkata, semangat Algeria akan dipacu oleh ingatan mereka kepada kekecohan yang berlaku ketika Piala Dunia 1982.

Ketika itu, kemenangan kontroversi Jerman Barat ke atas Austria telah membuatkan Algeria tersingkir di peringkat kumpulan.

“Kami takkan lupa. Semua orang mengungkit cerita Algeria dan Jerman pada tahun 1982," kata Halilhodzic.

Algeria layak ke saingan Piala Dunia buat pertama kali di Sepanyol pada 1982, dan pernah menumpaskan Jerman Barat 2-1 ketika perlawanan pembukaan kumpulan mereka.

Skuad Desert Foxes menang dua dan kalah satu daripada tiga perlawanan, dan terpaksa bergantung kepada keputusan Jerman Barat dan Austria yang bertemu dalam perlawanan terakhir di peringkat kumpulan untuk memastikan mereka mara ke pusingan kedua.

Bagaimanapun, Jerman Barat menang 1-0 ke atas Austria sekali gus kedua-dua pasukan itu mara dan mengorbankan Algeria.

Pegawai Algeria melancarkan protes dengan mendakwa perlawanan itu telah dirancang, namun tuduhan itu tidak pernah dibuktikan.

Sehubungan itu, Algeria mahu membalas dendam ke atas Jerman esok.

“Tempoh 32 tahun memang lama. Saya sangat berbangga dengan pencapaian yang kami peroleh dan kami patut berada di sini.

“Saya rasa Algeria beraksi sebagai wira dan melayakkan kami ke peringkat kedua. Itu hak kami," katanya lagi. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140630/sl_05/Algeria-ingat-dendam-1982#ixzz36kcotXrA  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: