Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Messi tidak tersenarai 10 terbaik




LIONEL Messi mungkin telah meledak empat gol, namun bintang penyerang Argentina itu gagal berada dalam senarai 10 pemain terbaik Piala Dunia 2014 setakat ini yang dikeluarkan oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Keputusan tersebut agak mengejutkan peminat bola sepak seluruh dunia kerana kapten Argentina itu diakui memainkan peranan besar dalam membawa pasukannya melangkah ke pusingan kedua.

Messi, 27, yang meledak empat gol setakat ini sekadar menghuni tangga ke-11 kerana 10 daripada 13 rembatannya dilakukan di luar kotak penalti dan kebarangkalian untuk menjaringkan gol adalah sangat rendah.

FIFA mengumumkan senarai berkenaan yang dikenali sebagai Indeks Castrol (Castrol Index) dengan meneliti prestasi pemain serta memberi markah kepada setiap peranan yang dimainkan mereka.

Badan bola sepak dunia itu menamakan bintang tengah Colombia, James Rodriguez untuk menerajui senarai Indeks Castrol. Baru berusia 22 tahun, Rodriguez mempamer aksi cemerlang dengan meledak dua gol ketika membantu pasukannya menyingkirkan Uruguay 2-0 pada pusingan kedua untuk melangkah ke suku akhir.

Dia yang sebelum itu turut dibawa masuk sebagai gantian memainkan peranan penting ketika pasukannya membenam Jepun 4-1 dalam aksi terakhir Kumpulan C.

Rodriguez dinilai dari semua aspek termasuk percubaan tepat, perebutan bola dan hantaran bola tepat. Dia mengutip 9.79 mata kerana turut menjadi pencipta gerakan gol.

Beberapa keputusan lain dilihat memberi sedikit kejutan apabila pemain Croatia, Ivan Perisic (9.74) berada di tempat kedua dan tonggak pertahanan Brazil, David Luiz (9.69) di tempat ketiga.

Penyerang Perancis, Karim Benzema pada mulanya berada di kedudukan teratas, tetapi kegagalannya menjaringkan gol ketika menentang Ecuador dan Nigeria meletakkan dia di tangga keempat, manakala Arjen Robben jatuh dari tempat ketiga ke tangga kelima.

Bintang Brazil, Neymar, yang turut memiliki empat gol berada di tangga kelapan.

Kedudukan Indeks Castrol yang baharu bagaimanapun akan dikeluarkan oleh FIFA esok, iaitu sejurus tamat semua perlawanan pusingan kedua.

Messi mampu memperbaiki kedudukan jika cemerlang dalam pertemuan dengan Switzerland.




No comments: