Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - 'Messi Swiss' lawan Messi Argentina


PEMAIN-pemain Argentina memanaskan badan sebelum menjalani sesi latihan di Belo Horizonte untuk persiapan menentang Switzerland esok. - AFP

SAO PAULO - 'Lionel Messi' Switzerland, Xherdan Shaqiri masih lagi segar daripada jaringan hatrik yang dilakukannya ketika menentang Honduras dalam perlawanan sebelum ini dan pertemuan dengan Messi sebenar adalah medan buat pasukan Eropah itu untuk melakukan kejutan dalam pertemuan menentang Argentina (12 tengah malam waktu Malaysia) di pusingan kedua Piala Dunia.

Shaqiri, yang sama tinggi dengan Messi dan mempunyai persamaan dari segi pusat graviti yang rendah, mempunyai cara tersendiri untuk disamakan dengan kehebatan penyerang prolifik Argentina itu. Pemain berusia 22 tahun tersebut telah membolehkan Switzerland menghasilkan ancaman sebenar di barisan hadapan skuad Schweizer Nati itu.

Pemain tengah Argentina, Javier Mascherano berkata, pasukannya akan memastikan mereka memberikan perhatian yang lebih terhadap pemain tengah Bayern Munich itu.

"Switzerland adalah sebuah pasukan yang tersusun yang gemar bermain cantik dan mempunyai beberapa pemain bertaraf bintang. Shaqiri dan penyerang, Haris Seferovic kini berada pada prestasi terbaik dan sudah tentu kami akan lebih berhati-hati,'' kata Mascherano kepada stesen televisyen Argentina, TyC Sports.

Jurulatih Switzerland, Ottmar Hitzfeld yang akan meletak jawatan selepas temasya di Brazil percaya bahawa dengan mengekalkan corak pasukannya yang tersusun mampu membuatkan mereka melangkah ke suku akhir buat pertama kali sejak mereka menjadi tuan rumah temasya itu 60 tahun lalu.

Switzerland tidak pernah menumpaskan Argentina, seri dua kali dan kalah empat kali.


PEMAIN Switzerland, Xherdan Shaqiri (kanan) mengawal bola sewaktu menjalani sesi latihan di Porto Seguro semalam. - REUTERS

"Kami bukan pasukan pilihan namun kami tidak perlu risau kerana kami tidak akan rugi dan banyak manfaat yang kami akan perolehi.

"Kami boleh mencipta sejarah awal esok pagi. Dalam perlawanan, apa-apapun boleh berlaku,'' kata jurulatih kelahiran Jerman itu kepada laman web rasmi Persatuan Bola Sepak Switzerland.

Switzerland pada masa sama mengharapkan penyokong-penyokong Brazil di Stadium Corinthians di Sao Paulo akan memberi sokongan kepada mereka terutamanya dalam perlawanan menentang musuh tradisi negara itu, Argentina.

"Saya berpendapat, kami sudah tentu akan mendapat sokongan daripada penyokong Brazil di stadium. Awak boleh merasakan permusuhan antara Brazil dan Argentina di sini,'' kata penjaga gol, Diego Benaglio di kem latihan Switzerland di Porto Seguro.

Benaglio menambah, pasukannya turut mendapat motivasi tambahan selepas kehilangan rakan sepasukan, Steve von Bergen yang cedera dalam pertemuan dengan Perancis dan penyerang yang tidak digunakan, Mario Gavranovic yang mengalami kecederaan ligamen lutut Sabtu lalu.

Sementara pertahanan Argentina berharap mereka dapat mengawal pergerakan Shaqiri, barisan belakang Switzerland turut mempunyai tugas sukar bagi merantai Messi daripada bergerak ekoran prestasi memberangsangkan penyerang Barcelona itu selepas dia menjaringkan empat gol keseluruhan setakat ini.

"Kami membuat persediaan sama seperti yang kami lakukan untuk perlawanan lain namun sudah pasti sukar untuk memastikan Messi tidak dapat bermain. Awak boleh lihat daripada kebanyakan klip-klip video tentang kemampuan Messi melakukan sesuatu kejutan pada saat-saat genting,'' kata Benaglio.

- REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140701/sl_01/Messi-Swiss-lawan-Messi-Argentina#ixzz36lIVkC6I  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: