Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Media Britain sokong hukuman ke atas Suarez


BINTANG Uruguay, Luis Suarez dikritik hebat media Britain selepas penyerang itu didapati bersalah menggigit pemain Itali, Giorgio Chiellini. - REUTERS

LONDON - Media Britain menyifatkan hukuman penggantungan selama empat bulan yang belum pernah dijatuhkan sebelum ini ke atas Luis Suarez daripada terbabit dalam aktiviti bola sepak merupakan satu keputusan yang keras, tetapi wajar.

Suarez, yang bermain untuk kelab Liga Perdana Inggeris, Liverpool tidak lagi menjadi bintang Uruguay pada Piala Dunia 2014 selepas badan induk bola sepak dunia, FIFA menggantung penyerang itu daripada terbabit dalam sebarang aktiviti bola sepak kerana menggigit pemain Itali, Giorgio Chiellini sewaktu perlawanan Kumpulan D, Rabu lalu.

Hukuman tersebut turut menyekat Suarez daripada bermain atau berlatih dengan Liverpool selama empat bulan, dan media Britain meramalkan reputasi buruk penyerang itu mampu memusnahkan kariernya.

The Guardian menyifatkan penggantungan yang dibuat oleh jawatankuasa disiplin FIFA merupakan satu tindakan yang belum pernah dibuat oleh badan induk tersebut, dan hukuman berat itu bakal menyekat Suarez daripada bermain, serta memasuki stadium bola sepak.

"Dia sudah pasti akan menyalahkan orang lain. Dia selalunya bersikap demikian. Media Inggeris, media Itali, pemain Itali, dunia, dan juga isterinya," tulis ketua pengarang sukan Mirror, Oliver Holt yang turut berpendapat, hanya Suarez yang harus dipersalahkan.

Namun, Holt berkata, hukuman tersebut diangggap keras ke atas Liverpool, dan ia memberi tamparan hebat kepada kelab yang telah mengharungi musim cemerlang, serta berhasrat untuk memperbaiki pencapaian itu.

The Sun pula meramalkan insiden tersebut mampu menjatuhkan nilai Suarez di pasaran sebanyak 20 juta pounds (RM109 juta) jika Liverpool memutuskan untuk menjual pemain itu, sementara The Daily Telegraph berkata, Suarez terpaksa membayar satu harga yang cukup mahal ekoran perbuatannya yang menggigit pemain lawan.

Muka depan akhbar The Guardian pula menyiarkan wajah pemain itu dengan mulutnya terbuka luas, beserta tajuk muka depan akhbar Menggigit: Suarez digantung empat bulan.

Sementara itu, muka depan Daily Star menggunakan tajuk Suarez tersingkir pada Piala Dunia...dan Liverpool, dengan gambar Suarez yang kelihatan murung sambil menunjukkan isyarat bagus.

Wartawan The Daily Mail, Martin Samuel pula berpendapat hukuman tersebut amat keras untuk Liverpool, tetapi menyokong penggantungan itu setimpal dengan kesalahan yang dilakukan Suarez. - AFP




 


No comments: