Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 July 2014

WORLD CUP 2014 - Brazil tak kisah menang cara 'kotor'




BRAZIL - Penyerang Brazil, Neymar mengaku yang dia cukup gembira jika pasukannya menang dengan cara 'kotor' dalam misi memastikan negaranya meraih kejuaraan Piala Dunia buat kali keenam tercapai, lebih-lebih lagi apabila mereka menjadi tuan rumah bagi edisi kali ini.

Pasukan La Selecao dikritik kerana prestasi hambar mereka sepanjang perjalanan ke peringkat suku akhir, paling ketara ketika menentang Chile pada pusingan kedua yang akhirnya dimenangi Brazil menerusi penalti penentuan.

Neymar kemudian didapati rebah di atas padang sambil menangis bersama Julio Cesar dan Thiago Silva setelah sepakan penalti pemain Chile, Gonzalo Jara tersasar dan memberi kemenangan kepada Brazil untuk layak ke suku akhir.

"Awak tidak boleh selalu menikmati permainan dan menang dengan keputusan 4-0 atau 5-0. Kini, bola sepak semakin susah kerana pasukan yang paling komited di atas padang bakal memenangi perlawanan tersebut.

"Saya bukannya mahu membuat pertunjukan (permainan cantik). Itu merupakan perkara terakhir yang kami mahukan. Tidak semestinya kami bermain untuk menghasilkan pertunjukan hebat. Kami di sini untuk berjuang hingga ke wisel penamat, hingga kami penat, dan berjaya menjadi pemenang," kata pemain Bracelona itu.

Dalam pada itu, Neymar tidak merasakan dirinya keseorangan menanggung beban untuk menyumbangkan gol kepada Brazil apabila penyerang lain seprti Fred, Jo dan Hulk gagal memberi impak terhadap pasukannya.

"Saya tidak rasa terlalu dibebani sama ada di atas padang mahupun di luar. Saya mempunyai rakan sepasukan yang membantu saya mengejar bola, menjaringkan gol dan merancang serangan.

"Pasukan bola sepak Brazil tidak hanya mempunyai seorang pemain yang perlu melakukan segala-galanya," katanya.

Brazil akan bertemu Colombia di Fortaleza pada Sabtu ini dalam perlawanan peringkat suku akhir.

Jurulatih Brazil, Luiz Felipe Scolari bakal membuat sekurang-kurangnya satu pertukaran pemain dalam kesebelasan utama setelah Luis Gustavo digantung perlawanan dan pemain tengah Tottenham Hotspur, Paulinho akan menggantikannya dalam perlawanan itu.

Sementara itu, pemain tengah Colombia, Carlos Sanchez tidak gentar dengan Brazil apabila pasukannya berjaya melangkah ke peringkat suku akhir buat kali pertama dalam sejarah mereka setelah menang empat kali berturut-turut sejak kejohanan bermula.

"Takut? Tidak, menghormati, ya, kerana mereka adalah Brazil, pasukan tuan rumah, kerana pemainnya, jurulatihnya, dan segala yang diwakili negara itu," kata-nya.

James Rodriguez yang setakat ini menyerlah di Piala Dunia setelah menjaringkan lima gol dalam empat perlawanan pula percaya Brazil harus risau terhadapnya, sama seperti Colombia yang mahu menyekat Neymar.

"Kami akan bertemu dengan lawan yang kuat, yang mempunyai ramai pemain hebat, namun mereka harus fikirkan yang kami juga mempunyai ramai pemain hebat," katanya.

Bagaimanapun, rekod pertemuan antara kedua-dua pasukan itu tidak menyebelahi Colombia kerana mereka hanya menewaskan Brazil sebanyak dua kali daripada 25 perlawanan dan menang sekali dalam saingan kompetitif pada Copa America 1991. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140704/sl_01/Brazil-tak-kisah-menang-cara-kotor#ixzz36qD7oTDZ  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: