Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 October 2014

Honda Odyssey

Oleh JOHARDY IBRAHIM
ekonomi@utusan.com.my

REKA bentuk Odyssey kini lebih elegan dan praktikal sebagai kereta keluarga.

HONDA Odyssey dibawa secara rasmi ke pasaran negara ini oleh Honda Malaysia pada 2002. Popularitinya berkembang dengan baik seiring dengan kecenderungan orang ramai memilih kenderaan pelbagai guna (MPV) sebagai kereta keluarga dan dalam konteks ini, Odyssey adalah MPV premium.

Begitu tinggi keyakinan Honda Malaysia tergambar kepada kesungguhannya melancarkan generasi kelima Odyssey hanya dua minggu selepas dilancarkan di negara asalnya, Jepun semasa Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIMS) 2013 pada November lalu.

Odyssey dijana oleh enjin yang baharu dibangunkan iaitu enjin Teknologi Impian Bumi 2.4L DOHC i-VTEC yang menghasilkan kuasa maksimum 129 kW pada 6,200 rpm dan kuasa kilas 225 Nm pada 4,000 rpm dengan Transmisi Berubah-ubah Berterusan (CVT).

Sesi pandu uji sejauh 400 km sehala dari ibu negara ke Johor, membuktikan enjin Odyssey ini mampu memberikan pecutan dinamik semasa permulaan, teratas dalam kelas penjimatan bahan api dan pelepasan asap bersih yang tiada tandingan bagi pemanduan di jalan raya kota dan lebuh raya. Enjin ini menawarkan output, kuasa kilas dan kecekapan api lebih baik berbanding enjin model sebelum ini.

Kesesakan jalan yang luas biasa bermula dari Pedas/Linggi di Negeri Sembilan, menyaksikan mod ECON dinyalakan dan memastikan pemanduan cekap bahan api dengan kawalan kerjasama sementara fungsi bimbingan menukar warna daripada putih kepada hijau bagi memberi petunjuk pemanduan ekonomi.

Rupa luaran Odyssey menggabungkan kemantapan dan kejituan. Pembukaan besar pada jeriji depan memberi gambaran prestasi tinggi, manakala bentuk jeriji dengan kemasan krom memberi penampilan kekuasaan. Penampilan padu Odyssey memberikannya silhouette maju dan tarikan emosi.

Odyssey menampilkan 'Platform Lantai Ultra-Rendah' yang baharu dibangunkan, dimana ia mewujudkan kabin yang luas seperti yang ada pada MPV kelas besar. Bumbungnya lebih tinggi dan lantai lebih rendah dan oleh itu, ruang dalamannya kini lebih luas hasil daripada platform ini. Dengan pusat graviti rendah dan sistem gantungan dipertingkatkan, platform baharu ini memberikan pengendalian yang stabil dan menyeronokkan serta pemanduan yang lancar. Penumpang akan teruja dengan reka bentuk ruang dalaman yang bergaya apabila melangkah masuk menerusi pintu gelonsor berkuasa.


KERUSI premium Cradle Captain dengan Ottoman merupakan pertama bagi model Honda.

Pintar

Ciri Masuk Pintar dengan Butang Tekan Nyala menjadikan memasuki Odyssey EXV begitu mudah dan menghidupkan enjin hanya dengan sekali tekan pada butang. Memandu dan mengendalikan Odyssey mudah sekali berbanding saiz kereta. Radius pusingan kini ditambah dan pusingannya adalah 5.4m. Tiang-tiangnya diubah suai, memberikan MPV premium ini gambaran lebih langsing, memaksimumkan permukaan cermin dan meningkatkan kebolehlihatan.

Menawarkan Kerusi Cradle Captain Premium dengan Ottoman yang pertama bagi Honda dan kerusi boleh diubah kepada 3-kedudukan juga yang pertama bagi Honda untuk kerusi barisan kedua, penumpang Odyssey boleh menikmati keselesaan moden yang mirip kepada suite hotel mewah. Terdapat juga ruang kaki lebih luas untuk penumpang barisan kedua, hasil daripada lantai rendah. Memberikan keselesaan mewah kepada kedua-dua pemandu dan penumpang, Odyssey EXV serba baharu dilengkapi dengan kerusi kulit.

Suis kawalan iklim ruang belakang terletak di kedudukan di mana operasi dari kerusi barisan kedua dan ketiga menjadi mudah. Kesemua kerusi dalam Odyssey direka bentuk dengan keselesaan penuh untuk semua 7 penumpang bagi menikmati ruang dalaman MPV premium ini yang luas.

Ruang barangan di belakang adalah satu lagi ciri yang menonjol pada Odyssey. Ruang yang dipertingkatkan itu membolehkan ia muat untuk mengisi beg-beg tanpa menjejaskan keselesaan kesemua 7 penumpang. Kedudukan kerusi yang fleksibel mengoptimumkan lagi kapasiti; mekanisme ruang barangan yang magis di barisan ketiga menambahkan ruang barangan hanya dengan menarik tuil.

Keluar masuk dari Odyssey sangat mudah kerana lantainya dan tempat berpijak pada pintu belakang yang rendah. Begitu juga untuk meletak dan mengambil barangan dari belakang.

Odyssey EXV juga menawarkan satu lagi yang pertama bagi Honda dari segi keselamatan semasa memandu - Maklumat Sudut Tidak Nampak (BSI) beserta Pemantau Trafik Bersilang (CTA). Maklumat BSI memberi amaran kepada pemandu dengan bunyi beep apabila terdapat kenderaan dari sudut tidak nampak semasa mengambil lorong. CTA pula memberi amaran bunyi bersiul apabila mengesan kemungkinan pelanggaran dengan kenderaan yang datang dari arah bersilang ketika mengundurkan MPV.

Varian gred tinggi ini juga didatangkan dengan sistem kamera pelbagai sudut yang memaparkan pelbagai sudut luas bagi memberikan bantuan di jalan sempit dan simpang yang terhad pandangan untuk memberi makluman mengenai kawasan sekitar dan pemanduan lebih selamat. Meletak kereta Odyssey EXV ini juga mudah dengan Sistem Bantuan Parkir Pintar (Smart Parking Assist System) yang secara automatik mengesan had garisan kotak parkir dan membimbing Odyssey ke dalamnya.

Honda Odyssey didatangkan dalam dua varian iaitu 2.4L EX berharga RM228,005.90 dan 2.4L EXV RM248,005.90 sebuah.

Odyssey ditawarkan dalam 4 warna White Orchid Pearl, Super Platinum Metallic, Crystal Black Pearl dan Glamorous Mauve Pearl.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pemotoran/20140616/mo_01/Honda-Odyssey#ixzz3EqehQmZo
© Utusan Melayu (M) Bhd 



1 comment:

Onna said...

CANTIKKAN....NANTI SURUH ANAK2 JER BELI