Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

PALESTIN : AS lulus AS$255 juta bangun projek Iron Dome di Israel


Tentera Israel melancarkan peluru berpandu menggunakan pelancar "Iron Dome", satu sistem pertahanan peluru berpandu yang dicipta untuk menangkis dan memusnahkan roket dan serangan meriam jarak dekat di bandar Ashdod di selatan Israel pada 18 Julai lalu. - AFP

WASHINGTON 2 Ogos - Kongres Amerika Syarikat (AS) meluluskan dana berjumlah AS$255 juta (RM817 juta) untuk membangunkan sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome di Israel, hanya dua hari selepas Pentagon mengumumkan penghantaran bekalan peluru kepada Israel.

Langkah meluluskan dana itu diputuskan ketika kira-kira 1,000 orang mengadakan tunjuk perasaan di New York membantah serangan kejam Israel ke atas Gaza yang kini telah mengorbankan lebih 1,600 penduduk Palestin.

Berdasarkan rekod, AS telah menyumbangkan lebih AS$700 juta (RM2.24 bilion) untuk membantu Israel menampung kos pembangunan dan penyelenggaraan sistem pertahanan tersebut, sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan dana yang diluluskan oleh Kongres untuk projek itu mencecah AS$1 bilion (RM3.2 bilion).

Dana terbaharu itu akan disalurkan kepada Israel, sebaik-baik sahaja Presiden AS, Barack Obama menandatangani usul tersebut.

Dalam pada itu, Obama mengulangi sokongannya ke atas Israel untuk mempertahankan wilayah Yahudi sambil menggesa penduduk awam Palestin dilindungi daripada menjadi mangsa pertempuran antara tentera rejim Zionis Israel dan pejuang Hamas.

Katanya, Iron Dome merupakan sistem pertahanan yang kukuh dan AS sedia membantu Israel melindungi keselamatan rakyatnya.

Sementara itu, bantahan ke atas kekejaman Israel terus diadakan di AS apabila lebih 1,000 penunjuk perasaan menyertai demonstrasi 'Bantahan Besar-besaran Menentang Jenayah Israel di Gaza' di New York.

Kumpulan tersebut turut berkumpul di luar pejabat rangkaian berita CNN bagi membantah syarikat penyiaran itu yang melaporkan berita berat sebelah tentang situasi di Gaza sebelum berarak ke sebuah lagi syarikat televisyen, Fox News.

Tunjuk perasaan pro-Palestin turut diadakan di Belgium, Britain, India, Jordan dan Malaysia serta bagi mengutuk tindakan ganas Israel di Gaza. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140803/lu_04/AS-lulus-AS255-juta-bangun-projek-Iron-Dome-di-Israel#ixzz39ZimDWPP  © Utusan Melayu (M) Bhd 






No comments: