Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 July 2014

WORLD CUP 2014 - Robben atau Messi? Siapa lebih hebat!


Kiri Arjen Robben, Lionel Messi

SAO PAULO - Bekas jurulatih Belanda, Bert van Marwijk bertaruh Arjen Robben bakal beraksi lebih cemerlang berbanding Lionel Messi apabila Oranje menentang Argentina (4 pagi esok waktu Malaysia) untuk merebut tiket ke final Piala Dunia.

Kontroversi merebahkan badan yang menyelubungi Robben dalam penampilannya di Brazil bagaimanapun tidak mampu menyembunyikan fakta bahawa bintang Bayern Munich itu merupakan penyerang paling berkesan dan konsisten yang dimiliki Oranje.

Perkara itu membuatkan van Marwijk yakin bahawa Belanda mempunyai senjata ampuh menjelang pertemuan dengan Messi dan Argentina di sini.

"Argentina mempunyai Messi dan kami memiliki Robben. Terus terang saya katakan, saya rasa pemain yang lebih baik adalah Arjen.

"Bila saya melihat Robben pada temasya ini, saya perlu mengakui bahawa saya sedikit cemburu. Terdapat perbezaan besar berbanding 2010,'' kata van Marwijk yang merupakan jurulatih Belanda pada Piala Dunia edisi lalu di Afrika Selatan kepada stesen televisyen Belanda, NOS.

Van Marwijk berkata, empat tahun lalu, Robben cedera dalam perlawanan persahabatan menentang Hungary sebelum bermulanya temasya di Afrika Selatan.

"Dia bermain dalam kecederaan sepanjang temasya itu berlangsung dan tidak dapat beraksi dalam keadaan cergas 100 peratus. Namun tahun ini dia tidak dapat dihentikan,'' katanya.

Malah, Van Marwijk percaya, jika Robben cergas sepenuhnya dan menunjukkan prestasi terbaik, dia mampu membawa perbezaan kepada Belanda ketika mereka kalah kepada Sepanyol dalam perlawanan akhir 2010.

Robben masih dihantui dengan kegagalannya untuk menjaringkan gol pada perlawanan akhir itu selepas percubaannya digagalkan Iker Casillas dalam situasi satu lawan satu semasa masih dalam masa perlawanan sebenar.

"Kegagalan sebahagian daripada sukan ini. Namun ia akan menjadi sebahagian daripada saya dan sebahagian daripada karier keseluruhan hidup saya,'' kata Robben.

Dengan prestasi semasa Robben, ramai percaya bahawa Belanda mampu memenuhi impian menjuarai Piala Dunia selepas gagal dalam tiga aksi final sebelum ini.

Bekas pemain antarabangsa Belanda yang juga jurulatih semasa PSV Eindhoven, Philipp Cocu berkata, pemain berusia 30 tahun itu sedang berada pada prestasi terbaik dalam hayatnya.

"Dengan Robben, pasukan ini tidak mempunyai sebab untuk takutkan Argentina. Kami dengan jelas mempunyai lebih banyak kualiti berbanding skuad Amerika Selatan itu.

"Bila saya melihat bagaimana Arjen berlari dalam minit-minit akhir semasa perlawanan menentang Costa Rica... ia amat luar biasa,'' katanya kepada majalah Voetbal International. - AFP




No comments: