Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 July 2014

WORLD CUP 2014 - Van Persie mahu tambah gol


KETUA pasukan dan penyerang Belanda, Robin van Persie (kanan) berlari dalam sesi memanaskan badan bersama rakan sepasukan di Rio de Janeiro kelmarin. - AFP

SAO PAULO - Satu sahaja yang dimahukan oleh penyerang Belanda, Robin van Persie menjelang pertemuan dengan Argentina pada Rabu ini iaitu menamatkan kemarau jaringan dalam pusingan kalah mati di kejohanan utama.

Jaringan menerusi tandukan terbang oleh pemain Manchester United itu ketika menentang Sepanyol masih menjadi topik perbualan hangat oleh para peminat namun semenjak detik itu, Van Persie gagal menemui sentuhan jaringan.

Menjaringkan dua gol ketika berdepan Sepanyol ketika menang besar 5-1, dia meledak satu lagi gol ketika menang 3-2 dengan Australia namun selepas 225 minit, Van Persie bagaikan hilang sentuhan jaringan.

Digantung semasa berdepan Chile, dia digantikan pada minit ke-76 pada pertemuan dengan Mexico dan terpaksa menonton dari bangku simpanan apabila melihat pemain yang menggantikannya, Klaas-Jan Huntelaar menjaringkan gol kemenangan menerusi sepakan penalti yang melayakkan Belanda ke pusingan seterusnya.

Semasa bertemu Costa Rica di suku akhir, dia gagal menyudahkan sebarang peluang, malah salah satu percubaannya pada masa kecederaan berjaya dihalang oleh Yeltsin Tejeda sebelum dia membantu pasukannya menjaringkan gol dalam sepakan penalti penentuan.

Jika keadaan itu berterusan, bekas penyerang Arsenal itu akan meneruskan rekod sekadar menjaringkan gol di peringkat kumpulan, seperti dalam Piala Dunia 2006 dan 2010.

Pemain berusia 30 tahun itu sebelum ini pernah menyuarakan tekad untuk menjadi penjaring gol terbanyak kejohanan selepas dua kejohanan namun dengan baki dua lagi perlawanan, dia ketinggalan tiga gol di belakang James Rodriguez bagi Anugerah Kasut Emas.

Dalam Kejohanan Eropah 2008, dia meledak dua gol di peringkat kumpulan sebelum kalah kepada Rusia di suku akhir manakala di Euro 2012, dia hanya mampu menjaringkan satu gol ketika Belanda terkandas di pusingan awal.

Kekecewaan itu pasti mengganggu minda Van Persie namun dia berkata: "Piala Dunia ini bukan berkisar pada Robin van Persie semata-mata namun sejauh mana sesuatu pasukan itu mampu beraksi dengan baik.

"Saya menyukai kejohanan besar sebegini namun saya tidak perlu diberikan perhatian selalu."

Persiapan Van Persie bagi menghadapi Piala Dunia sedikit terganggu apabila mengalami kecederaan lutut dan terpaksa berehat enam minggu, malah dia hanya bermula sekali sahaja bersama Manchester United.

Menjaringkan gol dalam perlawanan persahabatan dengan Ecuador dan Ghana, dia kemudian diketepikan dalam tiga perlawanan seterusnya.

"Kami adalah skuad yang terdiri daripada 23 pemain dan suasana di dalam pasukan cukup harmoni, saya tidak mempunyai sebarang alasan terhadap prestasi pemain dalam skuad ini," kata pengurus Belanda, Louis Van Gaal. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140709/sl_04/Van-Persie-mahu-tambah-gol#ixzz36wBUrQca  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: