Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 3 November 2015

F1 : Hamilton tinggalkan Mercedes?

01 November 2015 12:09 AM


PEMANDU Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton (kanan) sedang menurunkan tandatangan di atas sebuah kereta mainan milik peminat ciliknya di kawasan paddock, Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City, kelmarin. AFP

MEXICO CITY – Juara dunia tiga kali Formula Satu (F1), Lewis Hamilton memberi bayangan bahawa kontrak baharu yang bakal ditandatangani bersama Mercedes AMG Petronas merupakan yang terakhir dan berhasrat memberi peluang kepada pelumba lain pula mencipta kejayaan bersama pasukan juara dunia itu nanti.

Pemandu berusia 30 tahun itu yang baharu sahaja merangkul gelaran dunia ketiganya di Texas, Amerika Syarikat hujung minggu lalu, bagaimanapun masih sayangkan pasukannya itu dan pada hakikatnya mahu terus kekal bersama Mercedes.

“Saya ditawarkan kontrak untuk tiga tahun lagi. Saya membayangkan selepas kontrak ini, mungkin saya akan menyambungnya untuk tiga atau empat tahun lagi. Saya akan terus komited untuk mencapai cita-cita saya,” katanya kepada pemberita di Grand Prix (GP) Mexico, semalam.

Berpindah ke Ferrari antara impian kebanyakan pelumba F1, namun tidak buat Hamilton.

“Selalunya, mesti ada yang akan bercakap tentang perpindahan, namun saya telah pun berbuat demikian. Saya mula berlumba bersama Mercedes sejak berumur 13 tahun, jadi secara jujurnya sukar untuk melihat kerjaya saya di tempat lain.

“Saya tidak suka untuk menyatakan tidak, namun saya rasa akan menjadi cukup hebat andai saya dapat menamatkan karier bersama pasukan ini (Mercedes),” katanya.

Hamilton mula membuat kemunculan sulung dalam sukan termahal di dunia itu pada tahun 2007 setelah diberi peluang mewakili Mclaren berikutan keputusan Kimi Raikkonen yang berpindah ke Ferrari bagi menggantikan juara dunia tujuh kali, Michael Schumacher.

Pelumba kelahiran Britain itu kemudiannya berpindah ke Mercedes pada 2013, sewaktu Schumacher mengumumkan persaraannya buat kali kedua dalam sukan F1 ketika berusia 43 tahun.

“Saya masih ingat bagaimana ia berlaku pada 2006. Jika pada ketika itu Schumacher masih belum bersara, mungkin saya tidak berada dalam kedudukan seperti hari ini dan saya akan berada di tempat lain.

“Saya juga mempunyai kawan yang berpeluang mencipta nama dalam F1, namun dia gagal. Dia sukar mendapatkan peluang itu sekali lagi dan cukup jelas, ketiadaan saya nanti akan membuka peluang kepada pelumba lain pula,” katanya. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-tinggalkan-mercedes-1.152734#sthash.rJCRz28u.dpuf

No comments: