Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 27 March 2012

Alonso juara perlumbaan dramatik



Pelumba Ferrari, Fernando Alonso menunjukkan isyarat kemenangan sebaik sahaja melintasi garisan penamat pada perlumbaan Formula Satu Grand Prix Malaysia 2012 di Sepang, semalam.


SEPANG – Hujan membawa tuah buat pemandu Ferrari, Fernando Alonso apabila menjuarai perlumbaan Formula Satu Grand Prix Malaysia penuh dramatik di Litar Sepang, semalam, iaitu kemenangan pertamanya dalam tempoh lapan bulan. Pemandu Sepanyol itu melengkapkan 56 pusingan selepas perlumbaan disambung semula setelah 51 minit dihentikan akibat hujan lebat. Ia disifatkan perlumbaan paling panjang apabila Alonso menamatkan saingan dengan masa 2 jam 44 minit 51.812 saat.

Pelumba muda Mexico, Sergio Perez dari pasukan Sauber hampir melakar kejutan terbesar apabila menyaingi Alonso dalam beberapa pusingan akhir, namun terpaksa akur di tempat kedua. Pemandu berusia 22 tahun itu yang memulakan perlumbaan pada petak kesembilan mempamer pemanduan konsisten sejak awal saingan dan cemerlang menyingkirkan pelumba pilihan, Lewis Hamilton daripada McLaren ke tangga ketiga.

Mengulas kejuaraannya di Sepang Alonso berkata: “Bukan mudah untuk kami mencatat kemenangan di litar yang hebat ini ekoran keadaan cuaca. “Kejayaan kami hari ini banyak dibantu dengan keputusan tepat yang dibuat oleh pasukan ketika hendak melakukan hentian pit. “Saya dicabar hebat Sergio yang ternyata cukup laju dan keputusan tepat yang dibuat krew pasukan untuk membuat pertukaran daripada tayar pertengahan kepada tayar keras banyak membantu saya mengekalkan kedudukan di depan Sergio.” Tambah Alonso, dia sebenarnya bernasib baik dapat mengekalkan kedudukan di depan selepas jentera Sauber yang amat pantas memberi saingan sengit.

Perlumbaan semalam turut menyaksikan dominasi Red Bull dalam saingan Formula Satu sejak dua tahun lalu mula berkurangan setelah pelumba mereka, Mark Webber sekadar menamatkan saingan di tempat keempat, manakala juara dunia, Sebastian Vettel tercicir di tangga ke-11.

Bekas juara dunia, Kimi Raikkonen dari Lotus, yang kembali daripada persaraan, menamatkan perlumbaan pada kedudukan kelima. Malang sekali lagi menimpa rakan sepasukannya dalam Lotus, Romain Grosjean kerana gagal menamatkan saingan setelah terbabas. Juara Grand Prix Australia, Jenson Button pula menamatkan saingan di tempat ke-14, sementara dua pemandu Mercedes AMG Petronas, Michael Schumacher dan Nico Rosberg masing-masing sekadar menduduki tempat ke-10 serta ke-13.

No comments: