Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 March 2012

ADAKAH PERBICARAAN AKAN TERTANGGUH LAGI?

Anwar saman Nallakaruppan RM100 juta
DARI UTUSAN MALAYSIA
27/3/2012




SIVARASA yang mewakili Anwar Ibrahim mengadakan sidang akhbar berhubung pernyataan tuntutan saman terhadap Nallakaruppan dan Utusan Melayu (M) Bhd. di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur Jalan Duta di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 26 Mac - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap Ahli Dewan Negara, Datuk S. Nallakaruppan dan Utusan Melayu (M) Bhd. atas dakwaan mengaitkan beliau dengan aktiviti biseksual.

Anwar memfailkan saman itu melalui firma guaman Tetuan Daim & Gamany di Kaunter Pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 10.30 pagi.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bagaimanapun tidak hadir ke mahkamah dan hanya diwakili oleh peguam, R. Sivarasa.

Saman itu berhubung petikan ringkas yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia pada 20 Mac lalu di muka surat hadapan bertajuk Anwar biseksual, tak boleh jadi Ketua Pembangkang - Nalla dan berita penuh di muka surat enam bertajuk Nallakaruppan tuduh Anwar biseksual.

Anwar menamakan Nallakaruppan yang juga bekas Pengarah Eksekutif Magnum Corporation Bhd. (Magnum), Utusan Melayu dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Abdul Aziz Ishak masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga.

Anwar selaku plaintif dalam pernyataan tuntutannya menyatakan, perkataan fitnah itu antaranya membawa maksud, beliau tidak layak memegang jawatan sebagai Ketua Pembangkang di Malaysia, seorang pemimpin muslim yang berkelakuan tidak selari dengan ajaran Islam dan rendah moral.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu juga mendakwa, perkataan fitnah tersebut tidak berasas dan disiarkan dengan niat jahat sehingga menyebabkan kecederaan teruk kepada reputasi peribadi, politik dan menjejaskan kedudukannya selain terpaksa menanggung malu.

Bagi Anwar, tuduhan-tuduhan itu sengaja direka untuk memburukkan dan mencemarkan reputasinya sebagai Ketua Pembangkang dan ahli politik.

Sehubungan itu, plaintif menuntut ganti rugi RM100 juta dan ganti rugi teruk serta teladan yang tidak dinyatakan jumlahnya.

Plaintif turut menuntut satu injunksi untuk menghalang pihak defendan daripada menerbitkan semula perkataan fitnah itu meskipun secara lisan atau media percetakan atau melalui Internet.

Jangan cari helah tangguh bicara - Lum Yong

KUALA LUMPUR 26 Mac - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu menunjukkan beliau benar-benar serius dalam kes saman fitnah RM100 juta yang difailkannya hari ini terhadap Ahli Dewan Negara, Senator Datuk S. Nallakaruppan dan Utusan Melayu (M) Berhad.

Bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong berkata, adalah tidak wajar sekiranya Anwar mengambil tindakan tersebut semata-mata untuk tujuan propaganda dan helah politik sahaja.

''Saya tidak mahu melihat kes saman berkenaan menerima nasib serupa seperti beberapa kes yang pernah difailkan Anwar di mahkamah namun masih belum berkesudahan sehingga kini.

''Kes saman kali ini sebenarnya melibatkan kepentingan umum kerana rakyat ingin tahu kebenaran di sebalik dakwaan Nallakaruppan terhadap Anwar," jelasnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas saman yang difailkan Anwar melalui firma guaman Tetuan Daim & Gamany di Kaunter Pendaftaran Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di sini hari ini.

Sehubungan itu, kata Lum Yong, ketua pembangkang itu diminta tidak mencari helah bagi memohon mahkamah menangguhkan proses perbicaraan kes saman terhadap Nallakaruppan dan Utusan Melayu (B) Berhad.

Lum Yong berkata, beliau dan bekas-bekas pemimpin PKR yang lain akan menganjurkan kempen mengumpul tandatangan bagi menyokong pihak mahkamah memberi keutamaan untuk membicarakan kes saman tersebut secepat mungkin.

KOMEN : GEMPAK AJE LEBIH... TAKUT TERTANGGUH DITENGAH JALAN AJE KES NI... MACAM KES YANG LAIN-LAIN... KITA TUNGGU SIAPA YANG KENA...?

No comments: