Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 October 2014

SUKAN ASIA 2014 : Skuad hoki kempunan ke akhir


PEMAIN-PEMAIN hoki negara (kiri) menangisi kegagalan mereka ke perlawanan akhir manakala anggota skuad Pakistan berpelukan meraikan kejayaan menewaskan Malaysia menerusi penalti shoot out di Stadium Hoki Seonhak, Incheon semalam. - UTUSAN

INCHEON - Skuad hoki lelaki negara terus kempunan pada Sukan Asia 2014 bagi mendapatkan slot automatik ke Sukan Olimpik 2016 apabila kecundang 6-5 kepada Pakistan menerusi penentuan penalti dalam aksi separuh akhir di Stadium Seonhak semalam setelah kedua-dua pasukan terikat 0-0 dalam masa sebenar.


Ini juga sudah kali kedua Malaysia gagal meraih slot ke Sukan Olimpik menerusi platform Sukan Asia selepas tewas kepada lawan sama dalam sa-ingan akhir empat tahun lalu.


Jurulatih sementara skuad hoki kebangsaan Arul Selvaraj berkata, pasukannya telah melaksanakan tugas dengan baik namun nasib tidak menyebelahi mereka semalam.


"Kami telah bermain dengan baik malah pertahanan juga telah menunjukkan komitmen dengan menghalang beberapa percubaan pasukan lawan dan saya sangat gembira dengan peningkatan dipamerkan pasukan.


"Selepas ini kami akan cuba untuk memperbaiki kelemahan terutama berkaitan hantaran bola bagi meraih keputusan lebih baik dalam perlawanan merebut pingat gangsa," kata Arul selepas tamat perlawanan semalam.


Dalam perlawanan tersebut kedua-dua pasukan mempamerkan corak permainan seimbang selain mencipta beberapa peluang mendapatkan jaringan menerusi pukulan sudut penalti.


Pertahanan skuad kebangsaan juga nampak berada di tahap terbaik apabila berupaya mematahkan serangan balas pasukan lawan.


Penjaga gol negara S. Kumar juga telah beraksi dengan hebat, terutama apabila menyelamatkan pukulan sudut penalti Pakistan yang diperoleh pada minit ke-66.


Kekuatan seimbang kedua-dua pasukan menyebabkan pemenang hanya dapat ditentukan menerusi penalti shoot out yang menyaksikan Malaysia tewas 6-5.


Lima gol penalti skuad kebangsaan dijaringkan oleh Muhammad Marhan Mohd. Jalil serta dua masing-masing diraih daripada Muhammad Shahril Saabah dan Mohd. Fitri Saari.


Sementara itu, Kumar berkata, kekalahan tersebut menyebabkan Malaysia terpaksa berhadapan tugas berat untuk layak ke Sukan Olimpik menerusi saingan kelayakan temasya tersebut.


"Beraksi dalam saingan kelayakan Sukan Olimpik sudah tentu amat sukar kerana banyak pasukan hebat termasuk dari Eropah bakal turut serta.


"Kekalahan ini juga membuatkan saya kecewa kerana tidak berupaya meraih pingat emas pada penyertaan Sukan Asia terakhir saya," katanya.


Malaysia akan menentang Korea Selatan untuk menentukan pemenang tempat ketiga dan keempat pada Khamis ini. Tuan rumah yang sebelum ini menang 2-1 ke atas Malaysia dalam pertemuan peringkat kumpulan, gagal ke perlawanan akhir setelah kalah kepada India. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20141001/su_09/Skuad-hoki-kempunan-ke-akhir#ixzz3ErFpV16A  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: