DARI UTUSAN MALAYSIA
28/8/2012
DALAM pengertian keagamaan, hukuman yang ditimpakan kepada seseorang
sebagai akibat daripada perbuatannya, disebut azab. Hukuman itu sendiri
terbahagi kepada dua, iaitu yang berasal daripada Allah SWT dan yang
dilakukan suatu golongan terhadap golongan lain.
Contoh hukuman daripada Allah SWT adalah hukuman yang ditimpakan
kepada Firaun dan para pengikutnya agar mereka menyedari kekeliruannya
dan kembali ke jalan yang benar (rujuk az-Zukhruf: 48).
Adapun contoh hukuman daripada suatu golongan kepada golongan yang
lain adalah seksaan yang dilakukan Firaun serta para pengikutnya
terhadap Bani Israel dan pembunuhan semua bayi lelaki mereka (rujuk
al-Baqarah: 49; al-'Araaf: 141; Ibrahim: 6; ad-Dukhaan: 30-31)
Di dalam al-Quran dijelaskan bentuk dan sebab azab. Contoh sebab azab
kerana kafir kepada Allah SWT diterangkan dalam surah al-Anfal ayat 35,
dan mendustakan ayat-ayat Allah SWT dalam surah al-'Araaf ayat 36-39.
Salah satu contoh bentuk azab Allah SWT di neraka adalah minuman
daripada air yang sedang mendidih. Ini terdapat dalam surah al-An'am
ayat 70.
Pada umumnya, kaum Asy'ariyah (penganut aliran Asy'ariyah) meyakini
adanya azab Allah SWT yang ditimpakan kepada manusia ketika masih berada
di dunia ini. Dalam al-Quran dikisahkan adanya azab dalam pelbagai
bentuk bencana alam.
Bangsa-bangsa terdahulu yang ingkar atau zalim tertimpa bencana itu,
misalnya angin kencang yang amat dingin dan membinasakan kaum Ad (rujuk
al-Haqqah: 6)
Nabi Hud a.s diutus Allah SWT untuk memberi peringatan kepada kaum Ad
yang sesat (surah al-Ahqaf, ayat 21) kerana mereka menyembah objek lain
selain Allah SWT. Mereka tidak mahu mendengarkan Nabi Hud dan tetap
membangkang. Akhirnya, Allah SWT menurunkan azab kepada kaum Ad dalam
dua tahap. Salah satu azabnya berupa kekeringan atau kemarau yang sangat
dahsyat.
Sebelum bencana banjir diturunkan, Nabi Nuh a.s sudah mengingatkan
umatnya akan azab Allah SWT. Namun mereka tetap membangkang dan menolak
ajakan Nabi Nuh a.s. Akhirnya bencana banjir besar ditimpakan kepada
kaum Nabi Nuh a.s kerana mereka berbuat zalim. Atas perintah Allah SWT,
Nabi Nuh a.s dan kaumnya yang bertakwa membina bahtera besar agar mereka
terhindar daripada bencana bah (banjir besar).
Menurut tafsir Ibnu Katsir, ada dua pendapat tentang azab kubur.
Pertama, menyatakan bahawa azab kubur berbentuk penyeksaan secara
fizikal, sedangkan yang kedua berpendapat bahawa azab kubur hanya
merupakan pengalaman rohani.
Meskipun demikian, tidak semua ulama, terutama ulama moden,
berpendapat bahawa azab kubur itu ada. Sebahagian daripada mereka tidak
percaya akan adanya azab kubur.
Para ahli ilmu kalam berpendapat bahawa azab di akhirat berlaku
secara fizikal. Hal ini didasarkan pada keyakinan mereka tentang adanya
kebangkitan jasmani seperti dinyatakan dalam firman Allah SWT yang
bermaksud: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang yang
telah hancur luluh? Katakanlah: Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang
menciptakannya kali pertama. (Yaasin: 78-79)
Kaum sufi menolak kebangkitan (dibangunkan kembali) jasmani. Menurut
mereka, jasmani bersifat sementara. Apa yang akan dibangkitkan
(dibangunkan kembali) di akhirat adalah rohani. Oleh hal yang demikian
itu, azab akhirat itu bersifat rohani.
No comments:
Post a Comment