Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 28 May 2012

F1 - Aksi Webber menakjubkan


DARI KOSMO ONLINE
28/5/2012




WEBBER memimpin perlumbaan sejak daripada awal saingan pada GP Monaco semalam.


MONTE CARLO, Monaco - Pemandu Red Bull, Mark Webber merekodkan kejuaraan pertama pada perlumbaan kereta Formula Satu (F1) musim ini apabila muncul juara Grand Prix (GP) Monaco semalam. 

Webber yang bermula di petak hadapan berjaya mengekalkan momentum tersebut apabila mengungguli saingan dengan catatan 1 jam 46 minit 06.557 saat pada perlumbaan yang berlangsung di Litar Monte Carlo itu.

Sebagai rekod, ia merupakan kejuaraan kedua buat pemandu kelahiran Australia itu pada GP Monaco dan kelapan sepanjang kariernya. Kali terakhir Webber melakar kemenangan ialah pada GP Brazil musim lalu.

Bagi Red Bull, ia kejuaraan kali kedua buat pasukan tersebut musim ini selepas rakan sepasukan Webber, Sebastian Vettel melakarkan kejayaan pada GP Bahrain bulan lalu.

Pada perlumbaan semalam, pemandu Mercedes, Nico Rosberg menamatkan saingan di tempat kedua, diikuti Fernando Alonso daripada Ferrari ketiga.

Vettel pula gagal dalam misi merekodkan kejuaraan kedua peribadi musim ini apabila sekadar berpuas hati di tempat keempat di depan pemandu McLaren, Lewis Hamilton (kelima) dan Felipe Massa daripada Ferrari (keenam).

Selepas tamat perlumbaan semalam, Alonso merampas kedudukan selaku pendahulu keseluruhan kategori pemandu apabila mengumpul 76 mata, tiga mata meninggalkan Vettel dan Webber yang berkongsi kedudukan di tempat kedua.

Kategori pengeluar pula menyaksikan Red Bull unggul di tangga teratas carta dengan mengumpul 146 mata, diikuti McLaren (108 mata) dan Ferrari (86 mata). - AFP


KOMEN : TAHNIAH PETRONAS...

No comments: