Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 June 2009

UiTM larang kakitangan, pelajar ke luar negara




SHAH ALAM: Universiti Teknologi Mara (UiTM) sudah mengeluarkan arahan melarang semua kakitangan dan pelajarnya ke luar negara sebagai langkah berjaga-jaga menghadapi ancaman wabak Influenza A (H1N1).

Naib Canselornya, Tan Sri Profesor Dr Ibrahim Abu Shah, berkata pada awalnya, pentadbiran UiTM hanya tidak menggalakkan mereka ke luar negara, tetapi apabila wabak itu terus merebak, mereka dilarang terus ke luar negara, sama ada atas tujuan peribadi mahupun untuk tugasan termasuk menghadiri dan membentangkan kertas kerja.

"Saya sendiri sudah keluarkan arahan kepada semua kakitangan UiTM di (kampus) seluruh negara supaya mengambil tindakan drastik ini," katanya pada sidang media selepas merasmikan Seminar Antarabangsa mengenai Kejuruteraan Mekanikal Lanjutan anjuran Fakulti Kejuruteraan Mekanikal UiTM, di sini semalam.

Ibrahim berkata, arahan itu dikeluarkan bukan saja untuk negara yang sudah mencatatkan kes jangkitan H1N1 seperti Amerika Syarikat, Australia, Britain dan China tetapi juga negara lain.

Bagaimanapun, katanya kebenaran akan diberikan tetapi mengikut kes seperti ingin mengerjakan ibadat umrah dan atas sebab yang kukuh untuk dipertimbangkan.

Tindakan itu, katanya perlu dibuat berikutan UiTM mempunyai ramai pelajar di seluruh negara dan pentadbiran IPT itu perlu memastikan keselamatan pelajar dan kakitangannya tidak terjejas.

Beliau berkata, arahan itu akan dikekalkan sehingga mendapat arahan selanjutnya daripada Kementerian Kesihatan.

Difahamkan UiTM mempunyai seramai 123,479 pelajar, 7,556 kakitangan akademik dan lebih 6,000 kakitangan bukan akademik di seluruh negara.

Ibrahim berkata, satu jawatankuasa khas juga sudah ditubuhkan di UiTM dan diketuai Pengarah Pusat Kesihatan UiTM, Dr Zaiton Nasir, yang memantau wabak itu serta mengambil langkah berjaga-jaga.

Semalam, akhbar melaporkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, mengarahkan semua IPT membentuk jawatankuasa khas menghadapi ancaman wabak H1N1, menjelang bermulanya sesi pengajian 2009/2010 bulan depan.
Setuju sangat dengan saranan NC tu..bukan apa bila dah terkena penyakit H1N1 ni orang sekeliling pun terancam sama...Apakata kita membantu kerajaan memperbaiki ekonomi negara..kepada yang mampu bercuti keluar negara tu jom kita bercuti di dalam negara aje...tapi kalau terpaksa juga nak ke luar negara mohonlah kelulusan pada NC ya tak...kalau tugas penting sangat mesti boss kita luluskan....

No comments: