Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 March 2014

MH370 - Empat elemen disiasat






TINJAUAN UDARA PEMANGKU Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bersama Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin (kanan), Panglima Operasi Tentera Udara, Datuk Seri Ackhbal Samad (kiri) dan Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar (tengah) membuat tinjauan dari udara ke kawasan sektor Pantai Barat dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370, semalam. - BERNAMA

SEPANG 11 Mac - Fasa baharu siasatan kehilangan pesawat MH370 kini menjurus kepada elemen rampasan, sabotaj serta masalah psikologi dan peribadi yang dihadapi oleh penumpang serta krew pesawat.

Perkara itu dinyatakan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung insiden kehilangan pesawat yang menjadi tumpuan seluruh dunia itu.

Sehubungan itu, kata beliau, satu pasukan khas telah ditubuhkan untuk menyiasat kes berkenaan diketuai oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah.

"Siasatan dari pelbagai sudut sedang dijalankan dan kita sedang bekerjasama dengan rakan-rakan risikan dari 14 buah negara termasuk Jerman dan Iran.

"Saya katakan masalah peribadi dan psikologi, sebagai contoh kita melihat jika ada di antara 12 anak kapal dan 227 penumpang itu telah membeli insurans hayat yang memberi pampasan tinggi, jika sesuatu terjadi kepada mereka seterusnya ia (bayaran) akan diberikan kepada ahli keluarganya," katanya di sini hari ini.

Berhubung isu lima penumpang yang dikatakan tidak menaiki pesawat selepas mendaftar masuk dan meninggalkan bagasi mereka di dalam pesawat, Khalid menegaskan:

"Perkara tersebut tidak berlaku kerana siasatan kita mendapati setiap orang yang membeli tiket telah menaiki pesawat berkenaan."

Beliau berkata, hanya ada seorang pelajar perempuan yang tidak menaiki pesawat berkenaan kerana tersilap tarikh penerbangan dan perkara itu telah dimaklumkan kepada Malaysia Airlines (MAS) untuk membatalkan tiketnya.

Menjawab satu soalan beliau berkata, pihaknya bukan sahaja menyiasat dalam konteks keganasan sebaliknya turut mengambil kira tiga lagi elemen lain.

"Kita menyiasat dalam semua aspek dan semua kemungkinan. Oleh itu, kita tidak akan fokus kepada satu elemen sahaja kerana bagi kami di peringkat ini segala kemungkinan perlu diambil kira," ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140312/dn_11/Empat-elemen-disiasat#ixzz2vixAIHYo  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: