Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 March 2014

Karpal Singh didapati bersalah


Oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my




KARPAL Singh (tengah) dibawa keluar dari mahkamah selepas dijatuhi hukuman denda RM4,000 oleh Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 11 Mac - Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini didenda RM4,000 oleh Mahkamah Tinggi di sini selepas hampir tiga minggu didapati bersalah atas tuduhan mengeluarkan kenyataan menghasut terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, lima tahun lalu.

Berikutan keputusan itu, Karpal, 73, boleh lucut kelayakan sebagai ahli Parlimen (MP) Bukit Gelugor, Pulau Pinang sekiranya Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan hari ini.

Hukuman denda tersebut dijatuhkan oleh Hakim Datuk Paduka Azman Abdullah selepas mengambil kira masalah kesihatan yang dialami oleh Karpal selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 29 Januari 2005.

"Berbalik kepada prinsipal, setiap tuduhan perlu memberi impak kepada masyarakat, jika tidak, tiada rasa takut pada mereka yang melakukan kesalahan.

''Seperti mana yang saya katakan (berdasarkan faktor kesihatan), mahkamah ini tidak akan mengenakan hukuman berbentuk pemenjaraan. Mahkamah menjatuhkan hukuman denda RM4,000," kata beliau.

Hakim Azman sebelum itu turut 'mengimbau kenangan' berhadapan dengan Karpal dalam beberapa kes sebelum ini serta selepas menjadi hakim dan mengakui bahawa peguam itu merupakan seorang yang handal dalam bidang perundangan.

Berdasarkan Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan, seseorang akan hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen selepas disabitkan atas suatu kesalahan dan dihukum penjara tidak kurang dari satu tahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 serta telah gagal merayu sehingga peringkat Mahkamah Persekutuan.

Perkara 9A(1)(b) Akta Pertubuhan 1966 pula menyebut bahawa seseorang individu hilang kelayakan untuk memegang jawatan dan tidak boleh memegang sebarang jawatan sekiranya telah disabitkan atas apa jua kesalahan undang-undang dan telah dijatuhi hukuman denda tidak kurang RM2,000 atau penjara minimum setahun.

Karpal dibicarakan setelah mengaku tidak bersalah atas tuduhan menyebut kata-kata hasutan membabitkan Sultan Perak pada satu sidang akhbar antara pukul 12 dan 12.30 tengah hari, 6 Februari 2009 di pejabatnya, Tetuan Karpal Singh & Co, No.67, Jalan Pudu Lama, Dang Wangi, di sini.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya.

Pada 21 Februari lalu, Karpal didapati bersalah di akhir kes pembelaan selepas gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah namun jatuh hukum ditangguhkan sehingga hari ini bagi memberi peluang pihak pembelaan menyediakan laporan perubatan bagi tujuan mitigasi.

Pemimpin pembangkang itu sebelum ini pernah dibebaskan di akhir kes pendakwaan namun diperintah membela diri selepas Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan pihak pendakwaan.

Terdahulu, Noorin menggesa mahkamah menjatuhkan hukuman berat termasuk hukuman tahanan bagi menghantar mesej jelas kepada pihak lain agar tidak mempersoalkan kuasa sultan.

Katanya, sebagai bekas Ketua Hakim Negara, Sultan Perak telah bertindak betul apabila melantik Menteri Besar yang baharu dan ini diakui oleh Mahkamah Rayuan bahawa baginda telah membuat keputusan mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dalam menyelesaikan krisis politik ketika itu.

Menurut beliau, sebagai peguam yang arif mengenai perlembagaan dan berpengalaman hampir 45 tahun, Karpal sepatutnya lebih berhati-hati semasa membuat kenyataan kepada media.

Kekecohan bagaimanapun berlaku apabila hujahan Noorin yang menyentuh mengenai pandangan masyarakat sekiranya hukuman ringan dikenakan telah dibidas oleh peguam, Gobind Singh Deo yang mewakili Karpal.

Keadaan menjadi panas apabila Gobind mengecam Jabatan Peguam Negara menyebabkan Noorin yang bertubuh genit dan pernah digelar 'Iron Lady' oleh seorang hakim mula 'memulangkan paku buah keras' sebelum keadaan itu ditenangkan oleh Hakim Azman.

Sementara itu, Gobind dalam rayuannya, memohon Karpal yang juga ayahnya diberikan jaminan berkelakuan baik kerana sebagai ahli Parlimen, tertuduh bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan berhubung isu kepentingan awam.

Beliau turut mengemukakan dua laporan perubatan mengenai kerosakan saraf serviks Karpal yang terbabit dalam kemalangan selain bapanya itu terpaksa menggunakan kerusi roda, malah perlu dibantu untuk memakai pakaian.

Gobind ketika ditemui selepas tamat prosiding menyatakan, pihaknya akan membayar denda tersebut kerana pelaksanaan hukuman itu tidak boleh ditangguhkan namun akan memfailkan rayuan terhadap keputusan tersebut.

Karpal yang kelihatan tenang ketika ditemui pemberita berkata, beliau masih lagi berpegang dengan apa yang dinyatakan dalam sidang akhbar tersebut.

Menjawab pertanyaan media sama ada 'King' telah turun takhta dengan memetik kenyataannya sebelum ini iaitu 'Singh is King" (Singh adalah raja), Karpal mengatakan bahawa 'Singh will always be King' (Singh akan sentiasa jadi raja).

Ahli keluarga Karpal dan beberapa pemimpin kanan pakatan pembangkang serta pemerhati asing turut hadir di mahkamah.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140312/ma_01/Karpal-Singh-didapati-bersalah#ixzz2vj1eTVIs  © Utusan Melayu (M) Bhd 


KOMEN : SUKA KAULAH KARPAL NAK PEGANG APA YANG KAU CAKAP SAMPAI MATI PUN TAK APA. YANG AKU TAHU KING IS SINKING... 

No comments: