Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 2 September 2014

Nostalgia, terbitkan rasa cinta negara

Oleh MOHAMAD ABDULLAH

SEKUMPULAN kanak-kanak riang bersama gurunya, Mazlina Ibrahim (belakang kanan) dari Tadika Permatang Binjai pada majlis pelancaran Kempen Kibar Jalur Gemilang Peringkat Parlimen Tasek Gelugor, Pulau Pinang, baru-baru ini.

PENULIS lahir selepas kemerdekaan negara, tatkala Malaysia baharu merasai nikmat kebebasan, tatkala kebanyakan universiti kita belum ada. Penulis dilahirkan di sebuah kawasan sawah padi dan dibesarkan oleh ibu bapa yang merantau di kawasan pedalaman Kedah yang sebahagian besarnya bergantung kepada kebun getah.

Di kampung ketika itu, belum ramai yang ada televisyen. Kami menonton televisyen hitam putih di satu-satunya rumah jiran di Kampung Kura dan bersekolah di Kampung Padang Cicak. Namanya pun sudah menggambarkan segala-galanya ketika itu. Untuk menonton tayangan cerita Melayu (selalunya pada hari jumaat Malam Sabtu) kami perlu bayar untuk tuan rumah membeli minyak bagi menghidupkan generatornya.

Kesusahan hidup adalah perkara biasa bagi kami. Baju sekolah bertukar semasa hari raya, itu pun bergantung kepada hasil getah torehan yang dijual ayah dari kebun milik orang. Rumah ala kadar yang berdindingkan buluh yang dianyam. Belajar dan membaca buku menggunakan lampu minyak tanah. Jika hujan mencari tempat yang tidak ditimpa air hujan dari bumbung nipah yang berlubang.

Namun sehingga kini, kehidupan di kampung tetap nostalgia indah. Terdapat juga sedikit tanah sawah yang dijadikan tempat bermain wau selepas musim menuai. Atau menahan ikan air tawar di saliran air dari paya atau tatkala padi menghijau. Sesekali bermain di saliran air jernih yang melalui pokok rumbia dan hutan di tepi sawah.

Ayah tidak mampu membeli buku untuk dibaca. Peluang menikmati buku baharu ialah apabila guru sekolah yang menjaga perpustakaan memberi peluang untuk meminjam dan membacanya segala cerita apatah ketika itu, anak-anak kampung manalah sangat minat membaca. Atau sesekali guru yang rumahnya di pekan berhampiran membeli buku Dewan Pelajar dan Utusan Pelajar untuk dibaca.

Hari ini segala-galanya jauh berubah. Cerita di atas dianggap hanya dongengan kepada anak-anak hari ini. Namun kesusahan dan kesukaran itulah yang menjadikan kecintaan kepada tanah air yang satu ini amat mendalam.

Ada ketikanya tertanya-tanya, adakah kesenangan hidup dan nikmat kemerdekaan yang kita kecapi ini menjadikan ramai yang ambil mudah dan memandang remeh segala usaha yang dibuat selama ini?

Penulis masih ingat cerita seorang pakar ekologi terkemuka negara, Profesor Dr. Mashhor Mansor yang amat berterima kasih kepada kerajaan yang menghantarnya belajar di Indonesia tatkala negara menghadapi krisis besar di universiti apabila sebahagian besar tempat hanya diisi oleh sekumpulan elit masyarakat.

"Dasar-dasar yang dibangunkan dan dilaksanakan termasuk membangunkan sekolah-sekolah elit Inggeris dengan membuka ruang seluas-luasnya kepada anak-anak Melayu ketika itu membolehkan ramai yang hari ini menjadi tokoh-tokoh ilmuan dan pemimpin masyarakat yang hebat," kata Mashhor.

Adalah penting untuk anak-anak muda hari ini memahami sejarah pendidikan negara. Mereka yang banyak mengkritik dan memperlekehkan sistem pendidikan negara ini, malah melihat pencapaian negara dengan pandangan sinis seharusnya sedar diri dan melihat kembali segala susah payah yang dilalui sebelum ini.

Bukanlah salah untuk mengkritik, tetapi ramai yang hanya tahu mengkritik dan mengubah apa yang ada, sedangkan kesukaran yang dilalui selama ini tidak pernah dirasai dan dihargai.

Agak malang juga, kerana begitu ramai mereka yang menikmati kesenangan dari dasar dan usaha yang dilakukan, hari ini tidak segan silu menentang dan menyalahkan pelbagai perkara.

Sedangkan alangkah baiknya, jika setiap rakyat memainkan peranan bekerjasama, bertolak ansur, menghargai kepelbagaian dan memahami serta menghormati sejarah bangsanya yang ditunjangi oleh tokoh negarawan yang berfikiran jauh ke hadapan dan begitu teliti dalam tindakan demi memastikan kelangsungan kesejahteraan sebuah negara.

Berapa ramai yang cemburukan apa yang kita capai selama ini. Ramai rakyat di negara-negara lain yang membayar dengan harga yang mahal untuk mencapai ketenteraman dan keharmonian yang kita kecapi ini.

Lihat sahaja bumi Palestin yang terus bergolak. Bagi mereka yang selama ini menganggap nilai kebebasan termasuk kebebasan bersuara dalam kalangan ahli akademik, di manakah suara-suara ahli akademik dunia termasuk yang sering melaungkan suara keamanan dan penindasan terhadap nasib malang anak-anak Palestin dan lebih 2,000 jiwa yang melayang termasuk apabila Islamic University of Gaza turut cuba dimusnahkan?

Begitu juga dengan apa yang berlaku di Syria, Libya, Mesir malah banyak lagi negara bergolak lain yang rakyatnya hidup dalam ketakutan.

Pernahkah kita mengucapkan kesyukuran di atas segala nikmat yang kita kecapi selama ini atau kita menjadi duri dalam daging merosakkan segala yang ada, dengan melaga-lagakan sesama rakyat, menghina dan menjatuhkan pelbagai institusi yang ada, menggunakan pelbagai media sosial untuk menanamkan kebencian sesama sendiri apatah lagi tidak bersikap bijaksana dalam setiap kata-kata dan tindakan yang diambil?

Kemiskinan dan kesusahan bukanlah masalah besar kepada kita. Namun kejahilan dan kejumudan pemikiran, terpengaruh dengan pelbagai hasutan, sikap ingin berkuasa dan tamak haloba, tidak berpegang kepada amanah dan tanggungjawab yang ada dan mengambil mudah terhadap masa hadapan bangsa dan negara - itulah cabaran dan masalah besar dalam memaknakan kemerdekaan negara.

Maka pada ulangtahun kemerdekaan negara yang ke-57 dengan tema Malaysia Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta, ia menuntut kita memaknakan kecintaan yang disemai dan dizahirkan. Yang ditunjukkan melalui sikap matang dan sedia berkorban di antara kepentingan diri dengan kepentingan masyarakat dan negara.

Janganlah kekecewaan peribadi apabila gagal mencapai sesuatu menyebabkan kita menyalahkan orang lain. Atau apabila nilai kita tidak diterima, bukan bermakna kita perlu putus asa, sebaliknya membuat muhasabah diri dan terus berjuang dengan cara kita untuk memastikan negara ini akan terus sejahtera dan dapat diwariskan kepada anak cucu cicit kita nanti.

Nikmat kesenangan dan kemewahan yang dirasai hari ini harus terus dipertahankan. Hanya mereka yang pernah jatuh terluka yang tahu nilai kebahagiaan sebenar yang dinikmati.

Tanyalah ibu bapa atau datuk, nenek moyang kita yang akan terus tidak jemu bercerita tentang perjuangan dan kesusahan hidupnya tetapi tetap rasa bahagia berbanding kita yang memiliki segala-galanya, tetapi hidup resah gelisah dan tidak pernah puas dengan apa yang ada. Merdekakah kita?

PENULIS ialah Timbalan Pendaftar Kanan Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM)

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140829/re_01/Nostalgia-terbitkan-rasa-cinta-negara#ixzz3C7WRrXwi  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: