Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 23 May 2012

UiTM sentiasa membantu pelajar bumiputera



DARI UTUSAN MALAYSIA 
22/5/2012



TANAH MERAH 21 Mei - Universiti Teknologi Mara (UiTM) akan berusaha mencari jalan bagi membantu lebih ramai pelajar bumiputera, terutama dari keluarga berpendapatan rendah di luar bandar untuk memasuki universiti itu setiap tahun.

Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) yang dilaksanakan UiTM itu akan memberi ruang dan peluang kepada pelajar bumiputera yang miskin melanjutkan pelajaran ke menara gading.

Beliau berkata, program itu juga bertujuan mengimbangi kadar kemasukan ke universiti antara pelajar di kawasan bandar dan luar bandar supaya mereka yang berupaya belajar tidak tercicir dalam pengajian di peringkat lebih tinggi akibat kekangan kewangan.

"Pelajar-pelajar di kawasan bandar memang mempunyai kelebihan dari segi mendapatkan peluang pendidikan yang baik di peringkat sekolah kerana adanya kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang lengkap dan sebagainya.

"Bagaimanapun, pelajar miskin tercicir khususnya di luar bandar tidak boleh dibiarkan tercicir dalam mendapatkan peluang pendidikan yang baik. Ini penting bagi mengelakkan mereka terlibat dalam gejala tidak sihat seperti merempit dan aktiviti anti sosial," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas Program Jelajah Destini Anak Bangsa 1Malaysia dan Majlis Penyerahan Surat Tawaran Kemasukan Ke UiTM Parlimen Tanah Merah 2012 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanah Merah (1) di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua UMNO bahagian, Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz; Rektor UiTM Kelantan, Prof. Madya Dr. Mohd Shukri Omar dan Pengerusi Gerakan Destini Anak Bangsa (GDAB), Mohd. Faizal Daud.

Menurut Sahol Hamid, kemudahan yang disediakan kepada pelajar yang mengikuti Program Pra Diploma di UiTM seperti yuran pengajian percuma dan elaun sara diri antaranya adalah hasil sumbangan Alumni UiTM dan derma daripada syarikat milik kerajaan.

Sementara itu, UMNO Bahagian Tanah Merah membantu hampir 600 pelajar di Parlimen Tanah Merah dalam rayuan mereka untuk mengikuti Program Pra Diploma, Asasi dan Diploma di UiTM pada tahun ini.

Menurut Ikmal Hisham, pihaknya sentiasa meletakkan bidang pendidikan sebagai agenda utama dalam membantu mengubah nasib anak-anak dan keluarga khususnya golongan kurang berkemampuan.

"Kami telah mengamalkan budaya dan memainkan peranan ini lebih 11 tahun menerusi pelbagai inisiatif untuk membantu dan menggalakkan pelajar di daerah Tanah Merah melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi," katanya.

Ikmal Hisham berkata, UMNO Bahagian Tanah Merah sentiasa berusaha membantu pelajar-pelajar di kawasan itu bukan sahaja untuk rayuan kemasukan ke universiti malah, ke Maktab Rendah Sains Mara dan Sekolah Berasrama Penuh.

Menurut beliau, hasil usaha bersama pelbagai pihak berjaya menjadikan Tanah Merah sebagai antara daerah di negeri Kelantan yang mempunyai ramai pelajar memasuki institusi pengajian tinggi setakat ini.

KOMEN : SYABAS UiTM , TERUSKAN USAHA MEMBANTU ANAK BANGSA SEHINGGA BERJAYA

No comments: