DARI KOSMA ONLINE
PREVÉ bermaksud ‘to envision’ atau untuk membayangkan sesuatu pada
masa depan. Justeru, Proton ingin menunjukkan kepada ramai bahawa model
terbaharu itu adalah bukti kemampuannya untuk menghasilkan sebuah
kereta dengan ciri-ciri global.
Maksud kedua pula, Proton ingin membayangkan kepada orang ramai,
beginilah standard kenderaan Proton pada masa akan datang. Ia bukan
sekadar produk, malah merangkumi standard perkhidmatan yang ditawarkan
kepada pasaran.
Kiranya Prevé adalah suatu yang besar dan amat penting untuk Proton.
Suka juga untuk saya kongsi, perkataan Sepanyol yang dipilih bukanlah
sesuatu yang asing untuk Proton.
Contoh signifikan ialah Persona yang perkataan Inggeris itu
sebenarnya berasal daripada bahasa Sepanyol! Lebih ironik, tiada maksud
khusus Persona dalam bahasa Melayu. Apa yang ada adalah perkataan pesona
yang bermaksud guna-guna, mantera, sihir dan fitnah. Mujurlah Proton
menggunakan nama Persona, jika pesona yang dipilih pasti haru-biru
jadinya.
Pada penghujung April lepas, saya berpeluang memandu uji Proton Prevé
1.6 CFE dari Cherating, Pahang ke Kuala Lumpur. Terus-terang saya
katakan kereta dengan kos total projek RM540 juta itu mempunyai karakter
berbeza dengan kereta buatan Jepun atau Korea Selatan.
Prevé 1.6 CFE terasa berat dan itu tidak bermakna lembap. Maksudnya
kereta itu stabil pada kelajuan tinggi dan tidak terapung-apung. Rasa
Prevé lebih kepada kereta buatan Eropah. Maka tidak hairanlah jika ada
rebiu daripada media lain yang mendakwa mereka memandu jauh lebih tinggi
daripada had kelajuan lebuh raya.
Output daripada enjin 1.6 turbo itu agak bertenaga. Padanan transmisi
CVT tujuh kelajuan Protonic menjadikan jentera tersebut lancar ketika
dipandu. Walau bagaimanapun, daripada maklum balas dalam dunia maya, ada
yang mengatakan Prevé 1.6 CFE tidak seagresif Proton Exora Bold.
Iya, Prevé 1.6 CFE agak melahu dari kelajuan pegun. Namun itu
hanyalah untuk beberapa saat sebelum prestasi sebenarnya menjelma di
atas jalan. Menurut jurutera enjin Proton, karakter sebegitu memang
sengaja dibuat untuk disesuaikan dengan rata-rata pemandu berkeluarga.
Jika kereta bergerak secara menggelupur, itu namanya kereta drag dan
bukan sedan keluarga.
Jika diperhatikan di atas jalan mahupun lebuh raya, ramai ketua
keluarga yang memandu sedan mereka dengan laju. Menyedari hakikat itu,
apa yang Proton buat adalah meningkatkan ciri-ciri keselamatan.
Hasilnya, Prevé dilengkapi dengan struktur kukuh hasil penggunaan Hot
Press Forming (HPF) pada 12 bahagian kereta dan menamakannya sebagai
Reinforced Safety Structure (RESS) sebagai ciri standard. Bukan itu sahaja, Prevé 1.6 CFE turut dilengkapi empat beg udara,
ABS, EBD dan tali pinggang praregangan. Satu ciri yang istimewa ialah
ESC atau Electronic Stability Control sebagai bantuan pemandu untuk
mengelakkan gelinciran sewaktu mengambil selekoh atau pun dalam keadaan
jalan licin. Harus tahu bahawa tidak semua pemandu sukakan ESC kerana berpendapat
sistem itu hanya menutup kelemahan sebenar pemandu. Ada pemandu yang
sukakan sedikit gelinciran pada selekoh supaya mereka tahu had pemanduan
mereka.
Tetapi, jika anda tergolong dalam kategori niche itu, usah risau
kerana sistem tersebut boleh dimatikan hanya dengan menekan butang.
Biarpun begitu, ESC akan dihidupkan kembali secara automatik apabila
kelajuan melebihi 160km/j dan dimatikan semula di bawah kelajuan
tersebut.
Bab pemanduan dan pengendalian (R&H), Proton memang handal. Saya
tidak pasti sama ada Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) yang terkenal kerana
jalan yang berombak sudah dibaik pulih atau R&H Prevé memang
betul-betul bagus. Sebabnya, saya tidak rasa kereta beralun-alun malah
agak selesa.
Bagi yang sudah terbiasa dengan pengendalian tajam pula, mereka akan
berasa Prevé sedikit 'loose'. Ia bukanlah suatu yang negatif kerana
Preve dibina untuk pasaran massa dan bukan untuk kelompok pemandu
terpencil.
Dari segi estetik, ada yang jatuh cinta kepada Prevé 1.6 CFE dan
tidak kurang yang memberi pelbagai komen pedas. Produk rekaan
Proton|Design, jabatan yang bertanggung jawab mereka bentuk Prevé
mengambil pendekatan rekaan tidak dimakan waktu.
Konsep rekaan tersebut terdapat pada model Proton lain seperti Waja
dan Satria GTi. Maknanya, rekaan dua produk itu masih segar walaupun
sudah lama dikeluarkan. Ada yang kata Prevé meniru kereta buatan Jepun,
Korea Selatan dan Jerman.
Hakikatnya apa yang dibuat adalah mengikut trend bentuk kotak 2.5
(2.5 box), rupa tunggal (single face) dan sebagainya. Walaupun rekaan
belakang Prevé menerima reaksi yang pelbagai, jika dilihat dari arah
sisi kereta itu nampak seperti skulptur yang bergerak. Sewaktu berada
dalam keadaan statik, Prevé nampak seperti sedang bergerak.
Kesimpulannya, jika disenaraikan peralatan serta ciri-ciri yang ada
pada Prevé 1.6 CFE bolehlah dikatakan ia bernilai untuk wang. Ruang
kabinnya luas dan bonetnya besar. Ditambah pula dengan kuasa dan
ciri-ciri keselamatan yang ada, ia sangat sesuai untuk dijadikan kereta
keluarga.
Cuma yang menjadi masalah ialah Proton sudah ada bukti yang mereka
komited untuk menjadi lebih baik, namun tidak ramai percaya Prevé 1.6
CFE adalah suatu yang lain daripada Proton.
Apa boleh buat, kadang-kadang persepsi itu lebih penting daripada
realiti. Proton perlu berusaha lebih keras untuk membuktikan kepada
umum, mereka sememangnya komited sebagai peneraju industri automotif
negara!
No comments:
Post a Comment