Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 15 May 2012

BERAPA PULAK UMNO/BN BAYAR PADA AMAH NI?

Kenyataan Irene tidak benar - Amah
KEMESRAAN antara Warti Ningsih bersama Khadijah Abdul Samad umpama satu keluarga ketika ditemui di Melaka, semalam.

SEREMBAN 13 Mei - Pembantu rumah warga Indonesia yang bekerja di negara ini menyifatkan kenyataan Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez kononnya rakyat Indonesia yang mencari rezeki di negara ini menerima layanan kejam, sebagai mengarut dan tidak benar. Sebaliknya mereka percaya negara ini merupakan lubuk rezeki rakyat negara itu untuk mencari sumber pendapatan bagi menampung kehidupan keluarga mereka di kampung halaman.

Bagi Mutenah Basimu, 55, dia menyangkal kenyataan Irene yang dianggap tidak mewakili seluruh pekerja Indonesia yang berada di negara ini sebaliknya membuat tuduhan berpandukan sebilangan kes terpencil. ''Saya tidak faham mengapa dia perlu berkata begitu, sedangkan saya berasa Malaysia seperti syurga dan selama empat tahun bekerja di sini, saya langsung tidak pernah dihina apatah lagi didera oleh majikan.

''Semuanya lengkap di sini, saya gembira gaji pun lumayan, saya boleh hantar pulang wang setiap bulan untuk menampung keluarga," katanya yang berasal dari Jawa Timur. Katanya, majikannya tidak pernah melupakan segala keperluan dirinya termasuk soal makan minum, penjagaan diri termasuk pakaian. ''Lagipun di Malaysia persekitarannya aman, jenayahnya kurang, kalau tidak pulang pun tidak mengapa," katanya.

Irene dalam satu temu bual dengan The Jakarta Post baru-baru ini, mengecam Malaysia sebagai bukan sebuah negara terbaik untuk rakyat Indonesia mencari rezeki. Beliau menyifatkan wanita Indonesia yang bekerja dalam sektor pembantu rumah di Malaysia hanya dijadikan sebagai objek eksploitasi, penderaan fizikal, keganasan dan rogol.

Bagi Nurhikmah Tauhari, 22, meskipun baru setahun menjejakkan kaki ke Malaysia, namun majikannya sudah dianggap seperti keluarganya sendiri. ''Mereka layan saya seperti keluarga, saya gembira bekerja di sini dan tidak pernah didera. ''Saya memilih Malaysia kerana ingin bekerja dengan majikan seagama dengan saya, sebab itu saya tidak ke negara lain," katanya yang berasal dari Sumatera itu.

Katanya, gaji yang diperoleh buat masa ini mampu untuk menampung kehidupan ibu dan bapanya termasuk enam adik beradik. ''Jika ingin dibandingkan, sukar untuk saya memperoleh gaji sebegini di Indonesia," katanya.

Seorang lagi amah dari Indonesia yang kini bertugas dengan seorang majikan di Melaka, Warti Ningsih, 34, berkata, dakwaan kononnya negara ini tidak selamat bagi pembantu rumah Indonesia tidak benar sama sekali kerana dengan pekerjaan itu, dia mampu memiliki rumah sendiri dan menanggung pengajian anak-anaknya.

Menurutnya, dia mula berkhidmat sebagai pembantu rumah di negara ini sejak 2003 dan mampu mengirim wang kepada keluarganya sehingga RM700 sebulan. "Alhamdulillah hubungan saya dan majikan bagaikan keluarga, malah saya tidak pernah dimarahi atau diherdik jika melakukan kesilapan. "Saya bekerja bukan untuk mengambil kesempatan tetapi ikhlas mencari rezeki, syukur kehidupan keluarga yang dulu susah dan hanya bergantung kepada pendapatan harian suami kini jauh lebih baik. "Saya sering berdoa agar keluarga majikan senang dan saya pun akan ikut senang dan sepanjang tempoh ini, saya tidak pernah menyesal bekerja di negara ini," katanya.

Warti berkata, dia selesa jadi pembantu rumah dan tidak pernah merasakan dirinya terasing. Sebagai manusia biasa, katanya, dia tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan seperti secara tidak sengaja merosakkan baju majikannya ketika menggosok pakaian. Bagaimanapun, katanya, sangkaan dia dimarahi meleset sama sekali kerana dia hanya dinasihati agar berhati-hati melakukan pekerjaan itu.

Warti yang berasal dari Jawa Tengah, Indonesia itu mempunyai tiga anak lelaki berusia antara 12 hingga 21 tahun manakala suami, Zainal Arifin, 38, bekerja sebagai pemandu angkut. Katanya, dia dibenarkan pulang ke negaranya sekali dalam tempoh dua tahun bagi meraikan Hari Raya Aidiladha, malah dia diberi cuti selama 40 hari setiap kali pulang ke rumahnya. "Keluarga saya semuanya tahu bahawa saya bekerja dengan baik di negara ini, sebagai ahli keluarga mereka tentu sahaja bimbang, namun saya menerangkan apa yang benar kepada mereka.

"Tentang kes Nirmala Bonat yang pernah didera satu ketika dulu, ramai juga yang bertanya tetapi saya terangkan kepada mereka bahawa tidak semua majikan sebegitu," katanya.

Dalam pada itu, majikannya, Khadijah Abdul Samad, 86, berkata, dia tidak mempunyai sebarang masalah atau kesukaran sepanjang Warti bekerja. Malah, katanya, dia dan Warti umpama keluarga sendiri dan selesa membawa Warti bersama jika hendak ke mana-mana.

KOMEN : SI IRENE NI TERSASUL KETIKA BERCAKAP... SEBENARNYA DIA NAK KATA YANG KAT INDIA TU YANG TAK SELAMAT... TAPI SEBAB DENGKI DENGAN KERAJAAN MALAYSIA... TERUS TERKELUAR PERKATAAN YANG MALAYSIA YANG TAK SELAMAT... KITA HANTAR DIA PERGI INDIA.. TENGUK DIA BOLEH HIDUP TAK...?

No comments: