Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 16 May 2012

Pasir Gudang lokasi kedua UiTM di Johor

DARI UTUSAN MALAYSIA
16/5/2012




JOHOR BAHRU 15 Mei - Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang bakal dibuka di Pasir Gudang pada tahun hadapan akan menjadi cawangan UiTM kedua di negeri ini selepas kampus pertama dibina di Segamat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, projek UiTM Pasir Gudang yang memakan belanja RM308 juta itu bakal menampung kira-kira 4,000 pelajar peringkat diploma bidang kejuruteraan awam, elektrik, kimia dan mekanikal, di samping peluang praktikal terbaik kerana Pasir Gudang merupakan kawasan perindustrian.

"Melalui kerjasama erat dan perkongsian ilmu dengan pihak industri, UiTM berpeluang memastikan penuntutnya mendapat latihan praktikal terbaik. UiTM dan industri juga dapat bersama berusaha dalam pembangunan dan penyelidikan (R&D) selaras dengan hasrat negara mempelbagai produk tempatan berkualiti tinggi.

"Pembinaan kampus cawangan UiTM Pasir Gudang yang terletak di Bandar Seri Alam dijangka memberikan limpahan ekonomi kepada penduduk setempat dan merangsang pembangunan lebih pesat di Johor Bahru. Lokasinya juga tepat kerana ia merupakan kawasan industri," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat tapak UiTM Pasir Gudang yang dalam pembinaan dan penyampaian sumbangan oleh syarikat pembinaan bumiputera terlibat, Damai Abadi Sdn. Bhd., kepada 150 orang penduduk tempatan yang terdiri daripada pelajar miskin, ibu tunggal, warga emas dan orang kurang upaya.

UiTM Pasir Gudang adalah antara 12 projek kampus cawangan UiTM di seluruh negara di bawah projek kerjasama awam swasta (PPP) bagi tahun ini yang kini memberi tumpuan kepada prasarana institusi pengajian tinggi sebagai projek terbesarnya.

Jelas Nor Mohamed, penekanan berterusan akan terus diberikan kepada pendidikan dan pelajaran yang menyaksikan pembinaan berterusan universiti dan sekolah, selain tumpuan kepada kualiti pensyarah dan guru dalam menjayakan Wawasan 2020.


No comments: