Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 14 May 2012

SYABAS DAN TAHNIAH KEPADA SKUAD HOKI REMAJA ASIA

Malaysia juara Hoki Remaja Asia
Pemain hoki Malaysia meraikan gol kedua yang dijaringkan oleh Mohamad Syamim Mohd. Yusof (dua dari kanan) pada perlawanan akhir Kejohanan Hoki Remaja Asia menentang Pakistan di Stadium Hoki Bukit Serindit, Melaka, malam tadi. Kemenangan itu mencatat sejarah apabila skuad negara muncul juara buat pertama kali. - UTUSAN/Azli Ahad

MELAKA - Malaysia melakar sejarah apabila menjuarai Kejohanan Hoki Remaja Asia buat kali pertama selepas menewaskan johan tiga kali Pakistan 2-1 dalam perlawanan akhir di Stadium Hoki Bukit Serindit, semalam.

Sebaik pengadil perlawanan meniup wisel penamat, stadium bergema dengan sorak peminat yang berpesta meraikan kemenangan paling bermakna skuad projek 2013, yang menunai janji untuk bergelar juara.

Peminat menyerbu masuk ke padang mengucapkan tahniah kepada pemain selepas mempamerkan aksi cemerlang menewaskan Pakistan, yang juga pasukan pilihan pada kejohanan kali ini. Kemenangan itu membolehkan Malaysia muncul negara keempat menjuarai kejohanan ini selepas Pakistan (1987, 1992 dan 1996), India (2004 dan 2008) dan Korea Selatan (2000).

Kemenangan paling bermakna itu menebus kekecewaan 20 tahun lalu apabila skuad negara sekadar bergelar naib juara, tunduk 3-0 kepada Pakistan dalam perlawanan akhir di Ipoh pada 1992. Jaringan Faizal Saari pada minit kedua dan Mohamad Syamim Mohd. Yusof pada minit ke-18 membolehkan skuad 2013 negara dinobatkan juara baru kejohanan.

Hadir menyaksikan perlawanan ialah Presiden Persekutuan Hoki Asia (AHF), Sultan Azlan Shah, Presiden Persekutuan Hoki Malaysia (PHM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Yang Dipertua negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob dan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Seawal dua minit pertama perlawanan lagi Malaysia membuat kejutan yang menggamatkan lebih 7,000 peminat apabila Faizal Saari menyempurnakan pukulan sudut penalti menewaskan penjaga gol Pakistan, Mazhar Abbas.

Pada minit ke-17, skuad negara hampir mencipta jaringan kedua namun gerakan solo Muhamad Firham Ashari berjaya dipintas Mazhar.

Namun seminit selepas itu Stadium Hoki Bukit Serindit kembali bergema dengan sorakan peminat apabila Malaysia menambah gol kedua jaringan Mohamad Syamim Mohd. Yusof. Gol tercipta dalam keadaan kelam-kabut di depan pintu gol lawan dan Mohamad Syamim tidak menghadapi masalah menolak masuk menjadikan kedudukan 2-0.

Peluang terbaik buat Pakistan untuk merapatkan jurang seminit sebelum rehat namun tolakan pukulan sudut penalti Tasawar Abbas melewati palang gol. Pakistan akhirnya berjaya merapatkan jurang apabila menjaringkan gol pertama pada minit ke-42 hasil jaringan Muhammad Irfan. Permainan terhenti tiga minit sebelum tamat apabila pemain kedua-dua pasukan bertelagah selepas pemain negara Mohamad Syamim dikasari pemain Pakistan.

Pengadil melayangkan kad kuning kepada pemain Pakistan, Muhammad Khalid dan Mohamad Syamim.

Sementara itu, dalam perlawanan penentuan tempat ketiga, kemenangan berpihak kepada penyandang juara India selepas menewaskan Korea Selatan 2-1.

No comments: