Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 3 May 2012

Memoir Tun M versi bahasa Melayu dilancar


DARI UTUSAN MALAYSIA
1/5/2012
Seorang peminat cilik mendapatkan tandatangan buku Doktor Umum Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad versi bahasa Melayu daripada Mahathir Mohamad di Putrajaya, semalam. Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif MPH, Datuk Ng Tieh Chuan dan Abdul Kadir Jasin (kanan).

PUTRAJAYA 30 April - Buku Doktor Umum: Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad dilancarkan hari ini selepas hampir setahun dua bulan versi bahasa Inggeris dipasarkan.

Buku terjemahan daripada A Doctor In The House: Memoirs Of Tun Dr Mahathir Mohamad tulisan bekas Perdana Menteri itu dijual dengan harga RM59.90 senaskhah.

Memoir yang mengandungi cacatan cukup terperinci dan menyeluruh bekas Perdana Menteri itu akan dijual di semua kedai buku MPH serta kedai buku utama seluruh negara.

Berucap melancarkan memoir tersebut, Dr. Mahathir berkata, penghasilan versi bahasa Melayu itu bagi membolehkan orang ramai berkongsi pemikiran dan perspektif mengenai pembinaan negara dari kaca mata beliau sendiri.

"Saya tidak begitu mengharap apa-apa daripada penghasilan buku ini. Harganya juga tidak begitu mahal jika dibandingkan buku yang setebal ini yang berada dipasaran.

"Memoir ini semestinya bertumpu kepada peranan saya, tetapi intipatinya adalah mengenai Malaysiaku yang tercinta, negara yang telah memberi saya dan seluruh rakyat jelata kehidupan yang baik," katanya pada sidang akhbar majlis pelancaran buku berkenaan.

Hadir sama, isteri bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali dan penterjemah buku versi asal iaitu Ketua Pengarang Berita Publishing Sdn. Bhd., Datuk Abdul Kadir Jasin

Buku A Doctor In The House: Memoirs of Tun Dr. Mahathir Mohamad dilancarkan pada 8 Mac tahun lepas dan sebanyak 25,000 naskhah terjual pada minggu pertama pelancaran.
Sepanjang tahun lepas sebanyak lebih 100,000 naskhah telah terjual.

Sementara itu, Abdul Kadir berkata, bukan mudah untuk beliau menterjemahkan buku itu, selain berusaha mengekalkan gaya penulisan Dr. Mahathir.

''Dalam proses menterjemahkan buku tersebut, saya mendapatkan pandangan Dr. Mahathir bagi memelihara keasliannya,'' katanya.

Menurut Abdul Kadir, karya terjemahan merupakan satu usaha berbaloi bagi mendekati dan meresapi jiwa rakyat Melayu untuk menyuntik semangat dan berkongsi kekayaan pengetahuan pemimpin ulung tersebut.

No comments: