Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 14 May 2012

JOHOR - RAPID cetus pelaburan RM120b


SULTAN Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar diberi penerangan oleh Wan Yusoff Wan Hamat mengenai model Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) sambil diperhatikan Najib Tun Razak, Abdul Ghani Othman dan Azalina Othman Said pada majlis Pelancaran RAPID di Jalan Desaru, Sungai Rengit, Pengerang, Kota Tinggi, Johor, semalam. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

KOTA TINGGI 13 Mei - Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) yang dibangunkan Petroliam Nasional Bhd. (Petronas) di Pengerang dekat sini mampu mencetuskan nilai pelaburan sebanyak RM120 bilion dalam tempoh lima tahun. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah tersebut termasuk pelaburan baru daripada sebuah syarikat petrokimia dari Taiwan dengan jumlah pelaburan dianggarkan sebanyak RM36 bilion (AS$12 bilion).

Menerusi pelaburan itu, syarikat tersebut bersetuju menjalankan satu kajian pelaburan bagi sebuah kompleks bersepadu minyak dan petrokimia berhampiran projek RAPID, sekali gus manfaat bersama bakal diperoleh menerusi perkongsian kemudahan dan infrastruktur.

"Kompleks yang bakal dibangunkan syarikat berkenaan terdiri daripada sebuah loji penapisan minyak dengan kapasiti sebanyak 150,000 tong sehari serta sebuah loji perekah nafta dengan kapasiti sebanyak 800,000 tan setahun.

"Justeru, jika kedua-dua projek ini berjaya dilaksanakan seperti yang dirancang, ia mampu memproses minyak sebanyak 450,000 tong sehari dan merekah nafta sebanyak 3.8 juta tan setahun.

"Dengan itu, ia mampu mengukuhkan lagi Johor sebagai pusat minyak dan gas serta petrokimia yang unggul bukan sahaja di Asia, malah di persada dunia," katanya ketika berucap pada Majlis 

Pelancaran Projek RAPID yang disempurnakan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini. Turut berangkat lima putera baginda, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail; Tunku Temenggong, Tunku Idris, Tunku Abdul Jalil, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Abu Bakar. Hadir sama Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, Presiden dan Ketua Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas serta Ketua Pegawai Operasi Petronas, Wan Yusoff Wan Hamat.

Pada majlis itu, Najib turut menyerahkan replika cek bernilai RM1.24 juta kepada Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said yang merupakan Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen untuk membaik pulih 124 buah rumah nelayan yang terlibat.

Beliau berkata, peruntukan sebanyak RM1.7 juta diberikan di bawah Projek Khas Perumahan Nelayan (PKPN) untuk tujuan sama membabitkan 172 buah rumah.

Perdana Menteri berkata, sebelum ini sebanyak RM4.1 juta telah dibayar kepada nelayan yang terjejas menerusi satu tabung khas yang melibatkan syarikat-syarikat terbabit dalam projek itu. Menurut Najib, projek RAPID yang dijangka memulakan operasi pada 2016 itu adalah berskala besar daripada pelbagai aspek termasuk teknologinya jauh lebih mencabar kerana ia menggabungkan skala kompleks Petronas di Kerteh, Gebeng dan Melaka.

"Jadi, kalau projek Mass Rapid Transit (MRT) di Kuala Lumpur pelaburannya sekitar RM45 bilion, RAPID ini pula jumlahnya lebih tiga kali ganda daripada projek pengangkutan tersebut, sekali gus mampu memberi manfaat kepada rakyat negeri ini khasnya," katanya.

Menurutnya, pada peringkat pembinaan sebanyak 50,000 peluang pekerjaan akan ditawarkan, manakala apabila siap kelak sebanyak 5,000 peluang pekerjaan tetap akan disediakan hasil daripada projek pembangunan mega tersebut.

Perdana Menteri berkata, selain syarikat dari Taiwan, Petronas juga telah menandatangani Perjanjian Dasar Induk dengan syarikat kimia antarabangsa, BASF SE dari Jerman yang merangkumi antaranya pelan untuk membangun dan menyelia kawal kemudahan pengeluaran bertaraf dunia.

Dalam pada itu, beliau berkata, orang ramai juga tidak perlu bimbang dengan soal alam sekitar kerana sebagai sebuah syarikat multinasional, Petronas sudah pasti akan mengambil kira semua faktor tersebut mengikut piawaian ditetapkan.

KOMEN : LAGI PEMBANGUNAN EKONOMI YANG DILAKUKAN OLEH KERAJAAN BN...

No comments: