Suka duka tugas seorang pendidik
KOSMO ONLINE16/5/2012
TULISAN yang tertera ayat berbunyi, 'Saya ada rumah. Rumah saya
cantik' kelihatan ditulis kemas di atas papan putih. Kemudian,
kedengaran pula suara nyaring sekumpulan kanak-kanak mengeja satu
persatu huruf yang membentuk ayat tersebut.
"Baiklah, sekarang siapa yang mahu mengeja dan membacanya seorang
diri?," tanya Liza Mokhtar, 30, seorang guru yang bertugas di Tadika
Ilham Bestari yang terletak di Ampang, Selangor itu. Sebaik mendengar kata-kata rangsangan daripada Liza, masing-masing
bersemangat untuk mencuba sambil mengangkat tangan dan menjerit supaya
nama mereka dipanggil untuk melakukan tugas tersebut.
Namun, apabila ada dalam kalangan mereka nama tidak dipanggil cikgu,
keluhan kecil terkeluar dari mulut mereka. Ternyata riak muka anak-anak
itu menunjukkan kehampaan. Itulah sebahagian gelagat pelajar tadika berusia enam tahun yang
dapat disaksikan ketika mengikuti sesi pengajaran mereka di dalam kelas
tersebut.
Menurut Liza, sepanjang empat tahun mengajar di tadika itu, banyak
pengalaman manis yang diperoleh terutama dalam mengenali karakter setiap
kanak-kanak yang belajar di sana.
"Memang seronok mengajar mereka. Apatah lagi, masing-masing mempunyai
keletah tersendiri. Walaupun kadang-kadang mereka cepat bosan apabila
belajar, tetapi apabila kita adakan kuiz atau permainan, semuanya
berebut-rebut untuk mencuba," ujar Liza sambil memberitahu guru perlu
berbuat sesuatu yang kreatif apabila melihat fokus kanak-kanak mula
hilang di dalam kelas.
Bagi Siti Zabedah Abu Bakar, 28, pula, sebagai seorang guru tadika,
mereka perlu bijak menarik perhatian kanak-kanak. Justeru, praktik
pembelajaran menggunakan peralatan tertentu amat penting untuk
dilaksanakan.
"Contohnya penggunaan kad huruf, bentuk-bentuk objek dan sebagainya.
Selain itu, teknik belajar sambil menyanyi dan menari juga mampu
mengembalikan minat kanak-kanak ini pada pembelajaran," kata Zabedah
yang mula mengajar di Tadika Ilham Bestari pada tahun 2008.
Mencuit hati
Tambahnya, meskipun ada waktunya kanak-kanak di tadika itu membuatkan
dirinya tertekan, namun pada masa yang sama mereka juga yang menjadi
penawar hati mereka dengan pelbagai gelagat yang mencuit hati.
Sementara itu, Pengetua Tadika Ilham Bestari, Noor Azah Adnan, 50,
memaklumkan bahawa, setiap guru perlu ikhlas dalam menjalankan tugas
mereka sebagai pendidik.
"Guru ialah satu pekerjaan yang mulia. Bahkan setiap kejayaan pasti
bermula daripada didikan seorang guru. Justeru, amat penting untuk
menanamkan sifat menghormati guru kepada anak-anak sejak kecil lagi,"
tutur Azah yang sudah terlibat dalam pengurusan taska dan tadika sejak
dua dekad lalu.
Berkongsi pengalaman, ibu kepada lima cahaya mata itu memberitahu,
kanak-kanak yang dibesarkan di taska kendaliannya dan kemudian memasuki
prasekolah di Tadika Ilham Bestari, mereka tidak segan silu berkongsi
masalah dengan guru yang sudah dianggap seperti kawan.
"Bayangkan apabila seorang bekas pelajar tadika ini ketika didatangi
haid pertama, dia bukan memberitahu ibunya sendiri, sebaliknya terus
menceritakan masalah itu kepada guru yang pernah mengajarnya dahulu.
"Ia mungkin disebabkan rasa hormatnya pada guru tersebut sejak kecil.
Kanak-kanak mempunyai hati yang bersih. Mereka tidak pernah berdendam
apabila dimarahi, malah cepat lupa tentang apa yang telah dibuat kepada
mereka. Lantaran itu, pendidikan awal kanak-kanak amat penting dalam
mencorak perilaku mereka yang akan dibawa hingga dewasa," tegas Azah.
Selepas menerima didikan awal di tadika, sekolah rendah pula menjadi
medan untuk kanak-kanak meneruskan perjuangan mereka dalam menimba ilmu.
Jika mereka cemerlang di tadika, pencapaian itu akan diteruskan di
sekolah rendah. Andai guru yang mengajar mereka cukup komited dan berdedikasi, tidak
mustahil minat untuk belajar sentiasa subur dan mekar dalam jiwa
masing-masing.
Perkara ini diakui oleh Gopinat Muthy, 30, Ketua Panitia Bahasa
Tamil, Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Anggerik di Taman Len Sen, Cheras,
Kuala Lumpur. Ujar Gopinat, proses pengajaran masa kini lebih cenderung menggunakan
peralatan alat bantu mengajar seperti kaedah persembahan daripada
perisian power point, kad imbas dan membawa pelajar keluar dari kelas untuk melihat persekitaran.
|
"Kalau dahulu, guru hanya statik belajar di dalam kelas dan papan
hitam, tetapi sekarang kaedah sedemikian boleh membuatkan pelajar jemu
sekali gus menghilangkan minat mereka untuk belajar," ungkap graduan
Fakulti Bahasa dan Linguistik dari Universiti Malaya itu.
Dalam pada itu, memegang jawatan sebagai Ketua Guru Disiplin, Gopinat
memberitahu, masalah atau kes disiplin yang melibatkan pelajar sekolah
rendah tidak terlalu tinggi.
"Kes yang berlaku hanya melibatkan pergaduhan kecil disebabkan
ejek-mengejek sesama mereka. Masalah itu biasanya dapat diselesaikan
dalam tempoh sehari atau paling cepat satu jam. Kes seperti ponteng
sekolah pula, jarang berlaku di sekolah ini," kata Gopinat yang rasa
amat dihargai apabila ramai pelajar memberinya hadiah sewaktu sambutan
hari guru atau hari lahir.
Sementara itu, Guru Besar SK Seri Anggerik, Sabariah Ali berkata,
seiring dengan perkembangan teknologi, pelajar kini semakin bijak dan
lebih mengetahui banyak perkara berbanding guru.
"Situasi ini menjadikan cabaran yang dihadapi para guru semakin
besar. Justeru, amat penting mereka berada setapak di hadapan pelajar
agar tidak dipandang rendah kerana buta teknologi maklumat (IT)
contohnya dalam memahami penggunaan gajet-gajet canggih," ungkap
Sabariah.
No comments:
Post a Comment