MINI John Cooper Works GP (JCW GP) merupakan model MINI paling laju
pernah dibina. Ia dibangunkan dengan prestasi yang tinggi untuk kegunaan
di litar lumba. Menariknya, model itu halal didaftarkan untuk kegunaan
jalan awam. Lebih istimewa lagi, hanya 2,000 unit yang ditawarkan kepada
pasaran.
Namun begitu, pembeli yang berminat belum boleh memilikinya
memandangkan model itu masih lagi dalam proses pembangunan. MINI JCW GP
masih lagi dalam peringkat ujian. Paling mengujakan dalam sesi ujian di
litar Nurburgring, model itu telah mencatat rekod kelajuan dengan masa 8
minit 23 saat.
Catatan masa itu adalah 19 saat lebih pantas berbanding model
sebelumnya iaitu MINI Cooper S dengan kit John Cooper Works GP. Catatan
itu sekali gus mencipta rekod baharu. Walaupun tempoh saat itu tidaklah
besar mana, tetapi dalam dunia perlumbaan ia sudah memadai untuk
menjuarai perlumbaan.
Jika diperhatikan dalam perlumbaan Formula 1 (F1), perbezaan antara
pemenang tempat pertama, kedua dan ketiga hanyalah beberapa saat sahaja.
Untuk sesebuah pasukan 'mencuri' sedikit saat itu, mereka perlu
berbelanja besar dan menghabiskan banyak masa untuk melakukan
penambahbaikan terhadap kereta lumba. Itu pun belum tentu berjaya kerana
lazimnya sesebuah pasukan memerlukan tiga musim sebelum menaiki podium.
Apa yang membuatkan MINI JCW GP luar biasa berbanding MINI Cooper
kebanyakan? Jawapannya ialah pada pakej enjin, casis serta kit
aerodinamik yang semuanya diinspirasikan daripada sukan pemotoran.
Enjinnya menggunakan turbo twin-scroll yang mampu menjana kuasa tork
kuat dan bergerak seperti enjin yang dahagakan arahan kuasa daripada
pemandu. Suspensi yang digunakan pula adalah jenis perlumbaan boleh
laras. Ia dibangunkan khas bagi menterjemahkan kuasa output enjin ke
atas jalan tar dengan pengendalian meyakinkan.
Bukan sahaja enjin dan suspensi, malah penampilan luarannya juga
perlu 'gempak' serta seiring dengan kuasa yang ditawarkannya. Kit badan
yang digunakan bukan sekadar untuk tujuan astetik, tetapi berfungsi
dalam keadaan pemanduan yang ekstrem.
Komponen itu terdiri daripada apron hadapan dan belakang besar, kit
sisi dan spoiler bumbung yang menyerlah. Peresap belakang pula
mengoptimumkan laluan angin di bahagian bawah kereta.
Ruang dalaman kereta pula pasti membuatkan penumpang berasa sedih
kerana kerusi belakangnya telah dibuang terus bagi menyerlahkan lagi
imej perlumbaan. Justifikasinya ialah dalam perlumbaan, apa yang penting
hanyalah pemandu dan juru pandu arah.
Tag GP yang digunakan pada model itu pula menjadi lambang model edisi
sport dan tanda bahawa model itu berprestasi tinggi. Konfigurasi casis,
sistem brek, grip pada tayar perlumbaan 'diasuh' di litar perlumbaan
Nurburgring.
Sebagaimana yang diketahui ramai, litar perlumbaan Nurburgring
merupakan litar paling mencabar di dunia. Jadi tidak hairanlah MINI JCW
GP mencatatkan masa yang cemerlang di litar itu.
Ingin saya kongsi juga bahawa model MINI Cooper S dengan kit JCW GP
sebelum ini telah menjadi collector's item di United Kingdom (UK). Model
penggantinya pula mengikut jejak langkah model terdahulu dan hadir
dengan pakej yang lebih ekstrem.
Sebagai strategi perniagaan, produk yang dijangka popular perlu dihadkan kuantitinya supaya orang sentiasa mencarinya.
Biasalah, benda-benda yang rare itulah orang cari seterusnya
menjadikan sesebuah jenama atau produk itu dikehendaki selari dengan
prinsip kepenggunaan iaitu keperluan atau kehendak. Lagi pun, bukan
semua orang sukakan kereta sejuta umat!
No comments:
Post a Comment