Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 May 2012

SALAHKAN FATWA NIK AZIZ...

Arab Saudi timbang larang atau kurangkan kuota haji
DARI UTUSAN MALAYSIA
9/5/2012

KUALA LUMPUR 8 Mei - Kerajaan Arab Saudi sedang menimbang sama ada melarang rakyat negara ini daripada mengerjakan ibadat haji dan umrah atau sekadar mengurangkan kuota jemaah Malaysia ke Tanah Suci.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, bagaimanapun, kerajaan telah menyatakan pendirian bahawa negara amat menentang perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu, sekali gus mendukung penuh peraturan yang ditetapkan agar tidak ada sebarang kegiatan selain pelaksanaan ibadat itu.

Katanya, pendirian itu telah pun diperjelaskan kepada Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia, Fahad A. H. Al-Rashid ketika pertemuan bersama beliau Jumaat lalu.

''Kita memohon supaya orang ramai jangan melakukan perbuatan seperti ini kerana nama baik Malaysia di mata dunia, khususnya di Arab Saudi akan terjejas.

''Justeru, sekiranya perbuatan seperti ini berlaku, kita bimbang kerajaan mereka mengambil  pendekatan drastik terutama berkaitan visa dan mengurangkan kuota haji pada tahun ini,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar guru-guru pendidikan Islam dan guru Islam peringkat Wilayah Persekutuan, di sini hari ini.

Pihak berkuasa Arab Saudi baru-baru ini melancarkan gerakan mengesan sekumpulan rakyat Malaysia yang menganjurkan perhimpunan haram Bersih 3.0 di Mekah dan Madinah pada 28 April lalu termasuk memburu dua pemimpin politik pembangkang Malaysia kerana disyaki menjadi dalang perhimpunan berkenaan yang diadakan di Restoran D' Saji, Hotel As-Safwah berhampiran Masjidilharam.

Peserta perhimpunan tersebut dikehendaki pihak berkuasa di sana kerana dipercayai turut menyampaikan ucapan dengan tujuan menghasut rakyat Arab Saudi menyertai gelombang Arab Spring dan bangkit menentang pemerintah.

Berikutan tindakan perhimpunan itu, rakyat negara ini berhadapan kemungkinan dilarang daripada mengerjakan haji atau umrah untuk tempoh tertentu kerana sebelum ini mereka pernah melarang rakyat dari sebuah negara Islam berbuat demikian selama tiga tahun kerana berdemonstrasi di Tanah Suci itu.

Dalam pada itu, Jamil Khir berkata, tindakan sekumpulan rakyat Malaysia berdemonstrasi di negara itu diharap tidak akan dijadikan ukuran terhadap sikap terbaik jemaah Malaysia pada setiap tahun. Jelas beliau, sehingga hari ini Arab Saudi tidak pernah mengenakan sebarang hukuman terhadap Malaysia.

''Kita lihat perlakuan Arab Spring ini mudah menular ke rantau Arab, jadi untuk menyekat daripada mengganggu ibadat orang lain dan mencampur aduk hal yang berlaku di Arab Saudi, maka kerajaan mereka mengetatkan peraturan itu.

''Mereka amat sensitif akan tunjuk perasaan dan sebagainya, kita tidak mahu perbuatan negatif itu memberi kesan terhadap persepsi mereka bahawa Malaysia merupakan contoh terbaik ibadat haji,'' katanya.

KOMEN : KALAU ORANG KATA MEREKA BODOH, TAHU PULAK NAK MARAH...

No comments: