DARI UTUSAN MALAYSIA
12/9/2012
KUALA LUMPUR 11 Sept. - Tan Sri Muhyiddin Yassin
yang membentangkan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013-2015 hari ini menyenaraikan inisiatif-inisiatif penting yang akan
dilaksanakan, melakar pelan tindakan yang jelas dan menetapkan
jangkamasa tertentu untuk mencapai setiap sasaran yang ditetapkan.
Timbalan Perdana Menteri berkata, antara perkara yang boleh dijangka
dalam Gelombang Pertama pelaksanaan pelan tersebut mulai 2013 hingga
2015 adalah peningkatan dalam kemahiran guru, kualiti pengajaran,
keupayaan pegawai di peringkat negeri dan daerah serta mutu kepimpinan
sekolah.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, Gelombang Kedua mulai
tahun 2016 hingga 2020 akan menyaksikan kesemua 410,000 guru dan 10,000
pengetua atau guru besar menikmati pakej kerjaya baru.
Dalam gelombang sama, tambah Muhyiddin, bahagian-bahagian di
Kementerian Pelajaran distruktur semula dan kurikulum sekolah rendah dan
menengah disemak semula agar sejajar dengan perkembangan sosial dan
ekonomi dunia.
"Dalam Gelombang Ketiga mulai 2021 hingga 2025, semua sekolah, guru
dan pengetua atau guru besar akan menunjukkan prestasi melebihi standard
minimum," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Laporan
Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang disempurnakan
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Konvensyen Kuala
Lumpur di sini hari ini.
Menurut Muhyiddin, Kementerian Pelajaran akan mengorak langkah dalam
menghasilkan satu sistem pendidikan negara yang berteraskan lima ciri
aspirasi utama iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.
Kata beliau, pelan itu juga menyasarkan pembangunan pelajar yang
memiliki enam ciri aspirasi utama iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir,
kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian serta
identiti nasional.
"Dalam merangka pelan ini, sebanyak sembilan bidang keutamaan yang
dikenal pasti hasil daripada Laporan Penilaian Pendidikan Negara telah
diperhalusi," katanya.
Sembilan bidang keutamaan tersebut adalah: 1. Memartabatkan profesion
perguruan; 2. Meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah; 3. Meningkatkan
kualiti sekolah; 4. Memantapkan kualiti kurikulum dan pentaksiran; 5.
Meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa; 6. Mengukuhkan penglibatan ibu
bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan kongsi dalam
pendidikan; 7. Meningkatkan kesediaan murid untuk merebut peluang dalam
pendidikan tinggi dan pasaran kerja; 8. Memperbaiki kecekapan dan
keberkesanan pengurusan sumber dan 9. Membina kemampuan serta keupayaan
sistem penyampaian pendidikan.
Jelas Muhyiddin, berdasarkan sembilan bidang keutamaan tersebut,
kementerian telah mengenal pasti 11 anjakan yang perlu dilakukan bagi
menghasilkan perubahan yang diingini oleh rakyat.
Sebelas anjakan tersebut adalah: 1. Menyediakan kesamarataan akses
kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa; 2. Memastikan setiap
murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris; 3.
Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai; 4. Transformasi
keguruan sebagai profesion pilihan; 5. Memastikan pemimpin berprestasi
tinggi ditempatkan di setiap sekolah; 6. Mengupaya jabatan pelajaran
negeri (JPN), pejabat pelajaran daerah (PPD) dan sekolah untuk
menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan; 7. Memanfaatkan
teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) bagi meningkatkan kualiti
pembelajaran di Malaysia; 8. Transformasi kebolehan dan keupayaan
penyampaian pendidikan; 9. Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan
sektor swasta secara meluas; 10. Memaksimumkan keberhasilan murid bagi
setiap ringgit dan 11. Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam.
Dalam pembentangannya, Muhyiddin berkata, pelan itu dihasilkan
menerusi kajian semula secara menyeluruh yang dimulakan Kementerian
Pelajaran pada Oktober 2011.
"Panel Dialog Nasional Pendidikan Negara telah dibentuk untuk
mengumpul pandangan masyarakat umum mengenai langkah-langkah yang perlu
diambil kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan.
"Menerusi siri jelajah dialog pendidikan di seluruh negara, sebanyak
7,039 syor diterima daripada hampir 12,000 peserta yang mengambil
bahagian selain 156 memorandum daripada pelbagai pertubuhan dan
individu," jelasnya.
Kata beliau, pandangan panel penilai bebas tempatan dan antarabangsa diperolehi dalam penyediaan laporan awal pelan tersebut.
Katanya, kementerian juga turut mendapatkan input daripada
kajian-kajian yang dilakukan oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan
Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia dan
institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan
.
1 comment:
Anjakan sistem pendidikan akan gagal selagi adanya sekolah vernakular pada peringkat awal persekolahan...!
Post a Comment