Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 24 October 2011

TAHNIAH UNTUK DATO' NAIB CANSELOR UiTM

Sahol Hamid terima ijazah kehormat kedoktoran Universiti Stuttgart
DARI UTUSAN MALAYSIA
24/10/2011



SHAH ALAM 23 Okt. - Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Datuk Prof. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar mencipta sejarah sebagai orang Asia dan rakyat Malaysia pertama menerima ijazah kehormat kedoktoran dalam bidang kejuruteraan dari Universiti Stuttgart, Jerman.

Penolong Naib Canselor Komunikasi Korporat UiTM, Prof Dr. Ahmad Redzuan Abdul Rahman berkata ia adalah penghormatan terhadap pencapaian kajian saintifik dan teknikal bidang kejuruteraan hidrolik dan teknologi baru dalam pengurusan sumber air yang dilakukan Sahol Hamid.

"Penganugerahan ini dimaklumkan melalui sepucuk surat yang dikirim dan ditandatangani Prof Dr. Wolfram Ressel, rektor universiti berkenaan," katanya di sini, hari ini.

"Menurut surat itu, pihak senat Universiti Stuttgart menganugerahkan ijazah kehormat kedoktoran tersebut atas cadangan Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar universiti berkenaan," jelas Ahmad Redzuan.

Anugerah akan disampaikan pada 18 November di Stuttgart.

Berasal dari Pulau Pinang, Sahol Hamid, 57, berkata beliau bangga dan teruja untuk menerima anugerah yang merupakan antara yang tertinggi sepanjang kariernya sebagai ahli akademik.

"Saya bangga menjadi anak Malaysia dan orang Asia pertama yang menerima anugerah dari universiti itu. Lebih manis ia anugerah dari Jerman, negara yang sememangnya pakar dalam bidang kejuruteraan, namun masih mengiktiraf kemampuan orang Malaysia seperti saya," katanya ketika ditemui.

Beliau pernah menjadi profesor sumber manusia di Universiti Stuttgart pada 2000-2002 selain profesor kejuruteraan sivil di institusi tersebut. - BERNAMA

No comments: