Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 27 October 2011

GERAKAN AKAN TERKUBUR KERANA TEKANAN UMNO..

ISU-ISU AKHBAR CINA
KE MANA HALA TUJU GERAKAN?
DARI UTUSAN MALAYSIA
27/10/2011


AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 23 Oktober 2011 menyiarkan artikel mengenai hala tuju Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) yang kini di bawah pimpinan Presidennya, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon.

Artikel tulisan pengkritik semasa, Loh Hon Chew bertajuk ‘Ke manakah arah tuju Gerakan’ disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuanlun, halaman A14.

Pada 5 September 2005, dalam rencana akhbar yang ditulis saya bertajuk ‘Ke mana arah panduan Gerakan’ menyebut, parti itu berpegang kepada slogan untuk mewakili pelbagai kaum.

Slogan itu sebenarnya amat payah untuk dicapai kerana orang Melayu tidak memerlukan Gerakan untuk mewakili mereka kerana sudah mempunyai UMNO dan Pas. Orang Cina pula mempunyai MCA dan DAP manakala orang India pula ada MIC.

Sebenarnya Gerakan tidak dapat mewakili mana-mana kaum disebabkan tiada satu kaum pun yang menganggap parti itu boleh mewakili mereka.

Selepas Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, saya sekali lagi menulis satu rencana. Dalam rencana itu saya menyebut, Gerakan tidak langsung faham dengan kehendak-kehendak orang Cina. Ketika menteri daripada UMNO mahu menghapuskan sejarah yang menunjukkan orang Cina turut berjasa untuk menentang penjajahan Jepun, Gerakan hanya mengambil sikap berdiam diri.

Tsu Koon juga dilihat bersikap tidak sensitif apabila bersama-sama Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengangkat dan menghunus keris pada satu perhimpunan pelajar.

Gerakan juga tidak membela kepentingan orang Cina dalam isu Sekolah Wawasan dan pembelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Dalam beberapa artikel saya telah menyentuh mengenai sikap Tsu Koon yang begitu lembut dan berkali-kali asyik memberi muka kepada UMNO Pulau Pinang. Ini menyebabkan perjalanan Gerakan semakin pudar dan menghadapi laluan yang getir.

Kini, Gerakan melaungkan mahukan perubahan. Kita tidak tahu bentuk perubahan yang ingin dilakukan kerana parti itu masih belum mengutarakan perkara itu secara jelas.

Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe pula menuding jari kepada Tsu Koon dengan menyifatkan pemimpin itu lembik. Presiden Gerakan itu dituduh menyebabkan parti berkenaan berada dalam kekeliruan. Sepatutnya, Tsu Koon meletak jawatan dan tidak bertanding pada PRU akan datang.

Walaupun serangan itu amat getir, namun Tsu Koon terus kekal sebagai Presiden dan masih berkuasa untuk menentukan masa depan Lian Hoe dalam politik.

Ini menyebabkan Lian Hoe terpaksa berpatah balik dan berbaik-baik dengan Tsu Koon bagi meredakan ketegangan.

Ramai berkata, individu yang bijak melihat keadaan akan kekal dalam politik. Orang yang mahu tegakkan fakta biasanya akan kecundang. Lian Hoe adalah satu contohnya. Beliau perlu menerima hakikat bahawa tidak mungkin Tsu Koon boleh jadi keras dan tegas.

Ini berbeza sekali dengan Presiden Gerakan yang pertama, Tun Dr. Lim Chong Eu yang amat tegas pendiriannya sehingga dapat memastikan wakil parti itu menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Orang Cina di Pulau Pinang juga amat menyukai sikap Chong Eu yang berani menentang Presiden UMNO ketika itu, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Sikap tegas itu menyebabkan UMNO Pulau Pinang tidak berani meminta yang bukan-bukan daripada Chong Eu.

Selain sikap Tsu Koon, kurangnya sokongan orang Cina berpunca kerana parti itu tidak bebas menyatakan pendirian dan menentukan kerusi yang bakal ditandingi.

Penyertaan Gerakan dalam Barisan Nasional (BN) seperti masuk ke dalam penjara. Segala kerusi negeri dan Parlimen ditentukan BN. Kemajuan Gerakan seperti dihadkan oleh BN dan tidak dapat melangkah keluar dari Pulau Pinang.

Selepas Tsu Koon mengambil alih Gerakan, kita dapat melihat beliau bukan seorang pemimpin yang bijak untuk menguruskan parti. Beliau tidak bijak dalam memperkukuhkan penguasaan Gerakan dan di Pulau Pinang pula beliau tidak dapat mempertahankan jawatan-jawatan kaum Cina dalam kerajaan negeri.

Contohnya, apabila menerima tekanan dari pihak UMNO, beliau terpaksa menyusun semula organisasi Jabatan Air Pulau Pinang sehingga mengecewakan orang Cina di negeri itu.

Sikap Tsu Koon yang lemah-lembut dan suka mengambil sikap berdiam diri menyebabkan pemimpin tertinggi Gerakan tidak yakin mereka boleh merampas kembali negeri itu daripada DAP.

Jika situasi ini berterusan, kita bukan lagi bercakap mengenai bagaimana Gerakan dapat terus bergerak ke hadapan, sebaliknya perlu memikirkan berapa lama lagi parti itu boleh bertahan.

KOMEN : DAH SENDIRI YANG TERKENCING DAN TERBERAK MASIH NAK SALAHKAN UMNO... SENANG CERITALAH GERAKAN BOLEH JOIN DENGAN DAP, SEBAB SELAMA INI PUN MEREKA DAH TAK MEMBANTU BN SELEPAS KALAH TERUK DALAM PRU 12 YANG LALU... PERMINTAAN MEREKA YANG BUKAN-BUKAN KEPADA BN USAH DILAYAN... MEREKA SUDAH TIDAK MEDAPAT SOKONGAN DARI KAUM MEREKA SENDIRI...

No comments: