Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 25 October 2011

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC)


8 kementerian, jabatan dipanggil
DARI UTUSAN MALAYSIA
25/10/2011



KUALA LUMPUR 24 Okt. – Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan memanggil lapan kementerian serta jabatan minggu depan bagi mendapatkan penjelasan mengenai lebihan perbelanjaan tahun lalu khususnya membabitkan ‘kelemahan berulang’.

Pengerusi PAC, Datuk Seri Azmi Khalid berkata, kementerian serta jabatan itu adalah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani; Kementerian Kesihatan dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Turut dipanggil Kementerian Pengangkutan; Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi; Jabatan Kastam; Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Perbadanan Stadium Nasional.

Katanya, jumlah kementerian atau jabatan yang akan dipanggil membuat penjelasan mungkin bertambah tertakluk kepada perbincangan lanjut di antara PAC dengan Jabatan Audit Negara.

“Tugas audit untuk memeriksa dan menegur jabatan. Jangan bandingkan audit Malaysia dengan syarikat. Ia perlu dibandingkan dengan negara lain untuk keseragaman kerana pentadbiran kewangan negara adalah lebih baik daripada kebanyakan negara lain,” katanya pada sidang akhbar di bangunan Parlimen hari ini.

Hadir sama, Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dan beberapa ahli PAC termasuk Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Azmi menambah, secara keseluruhan, kesemua kementerian dan jabatan menunjukkan peningkatan dalam amalan pengurusan kewangan tahun lalu.

Katanya, 43 agensi mencatatkan markah empat bintang iaitu markah penuh bagi penilaian tersebut sementara 60 agensi (tiga bintang); dua kementerian (dua bintang) dan tiada satupun agensi mendapat penilaian ‘bintang merah’ iaitu di bawah 49 peratus.

“Sementara itu, sebanyak 98.8 peratus daripada 172 kes (kelemahan pengurusan kewangan) yang timbul dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008 telah diselesaikan dan 88 peratus daripada kes 2009 telah diambil tindakan serta tindak balas semua agensi ini,” jelasnya.

Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, tidak timbul isu ‘kelewatan’ dalam pembentangan Laporan Ketua Audit Negara 2010 seperti didakwa parti pembangkang.

Menurutnya, kelewatan itu dibuat bagi memastikan Ahli Parlimen memberikan tumpuan membahaskan Bajet 2012 sebelum membahaskan Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Katanya, tiada peraturan yang menetapkan supaya pembentangan Ketua Audit Negara dibentangkan sebelum sebarang pembentangan Bajet.

Sementara itu, Ambrin menjelaskan, kerajaan melaksanakan perbelanjaan berhemat sekalipun kadar hutang negara meningkat dari semasa ke semasa.

“Ia tidak serius kerana orang yang berniaga juga berhutang, yang penting keupayaan negara melunaskan hutang berkenaan dan ia selari dengan kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kita, ia dalam had yang boleh diterima,” katanya.

No comments: