Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 June 2011

SPRM tutup 2 kes profil tinggi


Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 31 Mei - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup 57 kes siasatan termasuk dua berprofil tinggi melibatkan bekas ahli panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah, Tan Sri Robert Phang dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Keputusan itu dipersetujui oleh Panel Penilaian Operasi (PPO) selepas membuat semakan hasil siasatan dan keterangan dibentangkan SPRM di Akademi Pencegahan Rasuah di sini hari ini.

Dalam kes berprofil tinggi itu, kedua-dua individu terbabit ditohmah terlibat dalam skandal rasuah melalui beberapa blog Internet sehingga menarik perhatian ramai.

Menurut Pengerusi PPO, Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Abdul Jalil, Phang ditohmah memberi sogokan kepada seorang Ketua Setiausaha Kementerian manakala Abdul Gani pula mendapat pembiayaan bagi menunaikan ibadah haji.

"Kedua-dua kes itu tidak mencukupi keterangan untuk sebarang pertuduhan terhadap mana-mana pihak. Malah dalam kes Abdul Gani, siasatan tidak menunjukkan sebarang kesalahan jenayah," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bertujuan bagi membincangkan ketelusan keputusan yang dibuat terhadap kes-kes siasatan suruhanjaya terbabit.

Mengulas lanjut berhubung siasatan terhadap Abdul Gani, Hadenan memberitahu, kos keseluruhan perbelanjaan menunaikan ibadah haji diri dan ahli keluarganya ditanggung sendiri.

"Siasatan mendapati ada transaksi dikeluarkan untuk perbelanjaan berkenaan daripada akaun yang sama digunakan untuk memasukkan gaji bulanan beliau.

"Sehubungan itu, bayaran kos ibadah haji dibuat daripada akaunnya sendiri tanpa sebarang tajaan pihak lain. Seperti kita sedia maklum, ibadah haji mesti dibiayai dengan duit yang halal," katanya lagi.

Jelas Hadenan, tindakan blog- blog berkenaan dilihat tidak bertanggungjawab kerana menyiarkan tohmahan yang tidak mempunyai sebarang keterangan kukuh dan bukti jelas untuk siasatan.

"Malah boleh menjejaskan reputasi dan nama baik pihak yang tidak bersalah," ujar beliau.

KOMEN : SAMAN AJE SI PEMBUAT FITNAH TU...

No comments: