Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 3 June 2011

KENAPA PEMIMPIN UMNO BISU DAN PEKAK

Perkasa gesa kerajaan bantu pelajar bumiputera cemerlang
DARI UTUSAN MALAYSIA
3.6.2011


KUALA LUMPUR 2 Jun - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menggesa kerajaan membantu pelajar bumiputera yang cemerlang tetapi gagal mendapat tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, pelajar-pelajar cemerlang itu termasuk mereka yang menuntut di Mesir terutama dalam bidang perubatan yang tidak mendapat sebarang bantuan sama ada biasiswa mahupun pinjaman.

"Ada sebahagian daripada mereka dibiayai pinjaman kos bayaran universiti sahaja dan kos sara hidup ditanggung sendiri. Terdapat juga yang terpaksa berhenti kerana masalah kewangan.

"Perkasa meminta agar kerajaan prihatin dengan perkara itu seperti layanan yang diberikan kepada biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Jangan yang dikejar tidak dapat, yang dikendung berciciran," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz kelmarin bahawa seramai 86 pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang gagal peroleh biasiswa JPA ke luar negara akan dibiayai ke institusi pengajian tinggi swasta tempatan.

Tambah Ibrahim, dalam menjaga hati kaum lain, kerajaan juga tidak seharusnya melupakan hak dan kepentingan kaum bumiputera.

Katanya, terdapat seramai 6,000 pelajar perubatan Melayu di Mesir dan dianggarkan lebih 3,000 daripadanya tidak mendapat pinjaman pengajian dan jumlah itu tidak termasuk pelajar perubatan di Indonesia serta Rusia.

Sementara itu, Perkasa juga mengucapkan tahniah kepada MCA dan MIC atas kejayaan mendapatkan biasiswa untuk 71 baki pelajar Cina dan 11 pelajar India yang tercicir sebelum ini.

"Tahniah juga pada kerajaan atas keprihatinan dan saya percaya biasiswa JPA kini sudah di tahap 5O-5O. Semoga kaum Cina dan India akan menghargai kemurahan hati kerajaan," ujarnya.

Dalam pada itu Ibrahim menyokong penuh permintaan Kesatuan Kakitangan Akademik UiTM (Mitasa) dan Persatuan Akademik UiTM (UTiMAS) agar skim gaji universiti itu disemak semula.

Beliau berkata, tuntutan itu amat wajar dan kerajaan wajib mempertimbangkan kerana sudah lebih 10 tahun gaji pensyarah dan kakitangan UiTM tidak disemak.

KOMEN : MEMBACA BERITA DI AKHBAR SEMALAM TERDAPAT LEBIH KURANG 100 PELAJAR CEMERLANG SPM YANG TIDAK MENDAPAT BIASISWA MARA. MEREKA TIDAK TAHU KEPADA SIAPA UNTUK MENGADU MASALAH MEREKA? MANA PERGINYA PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO YANG SERING DIWAR-WARKAN SEBAGAI PEMIMPIN YANG MEMBANTU RAKYAT? MANA KAMU SEMUA? UNDI ORANG MELAYU KAU NAK, ANAK BANGSA MELAYU YANG TERTINDAS KAU TAK NAK BANTU...? KAU RELA BANGSA CINA DAPAT SEMUA YANG MEREKA MAHU WALAUPUN GAGAL BERTUTUR DALAM BAHASA MALAYSIA..? KAU LETAK CALON BUKAN MELAYU DIKAWASAN MELAYU PADA PRU 13, KAU PASTI KALAH WAHAI UMNO..... ADAKAH PEMIMPIN UMNO SEKARANG NI SEDANG MELAKSANAKAN SETIAP BARIS LAGU WARISAN... ANAK KECIL MAIN API, TERBAKAR HATINYA YANG SEPI..... TERUSKAN JIKA KAU FIKIR KAU ORANG MELAYU.... APA PILIHAN YANG ORANG MELAYU ADA?

No comments: