Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 4 April 2014

Jangan perlekeh usaha cari MH370

Sebahagian orang ramai berdoa untuk keselamatan pesawat MH370 pada majlis solat hajat anjuran Badan Perhubungan UMNO Kelantan di Kota Bharu, semalam.

Adalah sangat menjengkelkan apabila ada pihak tidak bertanggungjawab cuba memperlekehkan usaha mencari dan menyelamat (SAR) dengan mengaitkan emosi dan ideologi politik songsang, demi agenda sempit mereka.

Walaupun wajah-wajah ini acapkali mengaibkan negara kita di luar negara dengan tuduhan-tuduhan liar, namun di dalam peristiwa yang berlaku ketika ini, ia merupakan tragedi melibatkan nyawa manusia.

Lebih memualkan ialah apabila seluruh dunia sedang bersatu mendoakan supaya pesawat ini serta penumpangnya selamat dijumpai, apa yang pihak ini lakukan ialah memecah-belahkan masyarakat dengan melemparkan pelbagai tuduhan kononnya kejadian ini disebabkan oleh kerajaan yang memerintah.

Berulang-ulang kali di pentas ceramah, media asing dan blog, kerajaan dituduh tidak cekap sehingga menyebabkan krisis ini berlaku.

Agak melucukan, tiada cadangan atau cadangan alternatif yang disampaikan kepada pihak berkuasa tetapi hanya tuduhan retorik yang bersalut emosi dan sentimen peribadi sahaja.

Pemangku Menteri Pengangkutan yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussuein berulang kali mengingatkan kepada seluruh dunia di dalam sidang akhbar harian setiap petang, bahawa this is an unprecendented situation yang bermakna kejadian seumpama ini (kehilangan MH370) adalah sesuatu yang belum pernah terjadi.

Kata-kata beliau itu disambut oleh pakar dari seluruh dunia dan dengan teknologi maklumat dan informasi tanpa sempadan, kita sendiri boleh membuat sedikit kajian untuk mensahihkannya.

Walaupun menurut data Aviation Safety Network bahawa terdapat lebih 80 pesawat yang diumumkan sebagai ‘hilang’ sejak 1948, tidak ada satu contoh pun yang boleh dikatakan hampir serupa dengan kronologi kehilangan MH370, di mana sistem komunikasi ACARS dan transponder telah didakwa ditutup atau tidak berfungsi sejurus sebelum pesawat berkenaan dipercayai berpatah balik (ATB).

Satu lagi contoh unprecendented ialah di mana kita terpaksa menggunakan teknologi satelit untuk membuat projeksi laluan pesawat tersebut dan juga mengesan kawasan berkenaan untuk sebarang objek yang menyerupainya.

Ini sangat berbeza dengan tragedi pesawat Air France 447 di mana serpihan pesawat dijumpai dalam linkungan 40 batu garis pusat isyarat radar terakhir.

Apakah Malaysia tidak serta merta menghantar aset-aset ketenteraan untuk operasi SAR di kawasan isyarat radar terakhir milik Jabatan Penerbangan Awam dan juga tentera udara?

Jadi di manakah asas dakwaan kononya Malaysia tidak cekap dan kita lewat bertindak?

Apa yang dimaksudkan sebagai kelewatan bertindak seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak barangkali juga ialah dari segi kelewatan mengumumkan sebarang maklumat, terutamanya kepada pihak media.

Lantas sesetengah pihak media terutama media antarabangsa beranggapan bahawa pihak penyiasat menyembunyikan sesuatu.

Bagaimanapun perlu diingatkan bahawa maklumat seperti rekod satelit dan radar ketenteraan adalah sangat sensitif.

Memberikan maklumat tersebut sewenang-wenangnya adalah ibarat mendedahkan rahsia ketenteraan dan risikan negara-negara luar.

Sebagai contoh, sekiranya Malaysia meminta rekod surveillance radar primari milik Tentera Udara Indonesia, kita bakal memperolehi maklumat tentang perisian sistem radar mereka seperti sejauh mana sesuatu objek itu dapat dikesan, apakah resolusi radar berkenaan, selain altitud dan kelajuan objek, apakah keistimewaan radar Indonesia, apakah sempadan-sempadan pengesanan radar tersebut dari sudut dan aspek manakah kelemahan radar Indonesia berbanding Malaysia dan banyak lagi.

Selain maklumat yang diklasifikasikan sebagai top secret pihak tentera, kita juga perlu bertanggunjawab dari segi hanya menyampaikan maklumat yang telah disahihkan bukan dari segi teori dan kemungkinan mahupun kebarangkalian.

Untuk satu-satu petunjuk itu disahkan, ia sudah tentu memakan masa kerana memerlukan siasatan dan kajian terperinci.

Selain itu, terdapat juga suara-suara yang mengatakan bahawa tentera udara telah mengesan ATB tetapi tidak berbuat apa-apa.

Mereka juga berkata alasan bahawa objek yang dikesan tersebut didapati sebagai ‘tidak mengamcam keselamatan’ (non hostile) tidak boleh diterima, kerana kita sepatutnya mempelajari daripada pengalaman peristiwa 9 September.

Tetapi apabila kita melihat perkara ini kembali, apakah ciri-ciri baharu terutama dari segi aspek ketenteraan dan keselamatan untuk menangani sebarang kes rampasan pesawat seperti berlaku di Amerika Syarikat 13 tahun lalu?

Selain Akta Patriot dan memperkenalkan Marsyal Udara di dalam penerbangan, tidak ada apa-apa pendekatan baharu lagi canggih yang boleh mematahkan sebarang cubaan untuk merampas pesawat.

Oleh yang demikian, tidak ada banyak perkara pihak tentera udara boleh lakukan pada ketika itu, selain mengekori melalui sistem radar primary mereka serta meminta bantuan radar negara jiran.

DR. FAIZAL TAJUDDIN
Pasir Salak


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20140401/fo_01/Jangan-perlekeh-usaha-cari-MH370#ixzz2xsZA5ig8  © Utusan Melayu (M) Bhd



No comments: