Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 April 2014

MH370 - Abbott sokong penjelasan Najib mengenai pesawat











Abbott sokong penjelasan Najib mengenai pesawatHishammuddin (tengah) bersama Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya (kiri) dan Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman pada sidang media MH370 di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, semalam.
Kuala Lumpur: Perdana Menteri Australia, Tony Abbott menyokong pandangan Datuk Seri Najib Razak bahawa MH370 berakhir di Lautan Hindi.

“Berdasarkan bukti dikumpulkan mendapati pesawat itu telah hilang di kawasan selatan Lautan Hindi,” katanya di pusat koordinasi pencarian pesawat itu di pangkalan tentera udara Australia di Perth.



“Bukti itu jelas amat kukuh dan saya fikir Perdana Menteri Najib Razak berhak membuat rumusan itu, dan saya fikir sebaik sahaja rumusan dicapai, adalah menjadi tanggungjawab beliau mengumumkan rumusan itu,” kata beliau yang dipetik oleh agensi berita AFP semalam. 


Pada 24 Mac lalu, Najib mengumumkan berdasarkan analisis maklumat satelit dan siasatan Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB), penerbangan MH370 ‘berakhir di selatan Lautan Hindi.’


Tak sebut terhempas

Sementara itu, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, menegaskan Najib tidak pernah menyebut perkataan merujuk kepada ‘terhempas’ atau ‘tiada yang terselamat’ ketika mengumumkannya.
Menurutnya, tuntutan supaya Najib meminta maaf oleh keluarga penumpang di China adalah susulan laporan media yang mendakwa kedua-dua perkataan itu terkandung dalam pengumuman berkenaan.

Sebahagian tuntutan antara lain mendesak Malaysia meminta maaf kepada keluarga penumpang dari China atas kenyataan yang mengguris hati mereka.

“Laporan itu antara lain menyebut Perdana Menteri dan kerajaan ada menyebut pesawat terhempas dan tiada penumpang atau anak kapal terselamat. Ini sama sekali tidak benar. Tidak ada sekalipun ada disebut perkataan terhempas atau tiada yang terselamat ketika pengumuman dibuat,” katanya menjawab soalan wakil media asing semalam.

No comments: