Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 13 August 2014

PALESTIN :Israel tunduk kepada Hamas


KETUA delegasi Palestin, Azzam al-Ahmed (dua dari kiri) bersama anggota delegasi lain tiba di sebuah hotel bagi pertemuan dengan pegawai risikan Mesir di Kaherah, kelmarin. - AFP

BAITULMAQDIS 12 Ogos - Israel dilapor bersetuju untuk melonggarkan sekatan ke atas Genting Gaza dalam menyelesaikan krisis di wilayah Palestin itu ketika rundingan masih berlangsung di Mesir selepas gencatan selama 72 jam antara Hamas dan rejim Zionis, bermula semalam.

Akhbar Israel, Haaretz memetik sumber pegawai kanan kerajaan berkata, walaupun persetujuan akhir antara kedua-dua pihak masih belum dimeterai, rejim Zionis bersedia mengurangkan sekatan di beberapa kawasan terpilih berdasarkan operasi ketenteraan Israel ke atas Gaza yang dijalankan pada 2012.

Antara syarat yang dipersetujui, Israel membenarkan kawasan menangkap ikan di pesisiran laut Gaza diperluaskan daripada 5.5 kilometer kepada 11 kilometer dan rejim bersedia memberi kebenaran lebih jauh sehingga 22 kilometer jika tahap ke­selamatan memuaskan.

Selain itu, laluan penduduk Gaza ke Israel dan Tebing Barat dipermudahkan selain meningkatkan jumlah permit yang dikeluarkan pada setiap bulan sehingga 5,000 orang.

"Israel juga setuju meningkatkan jumlah trak yang membawa pelbagai jenis barangan untuk menggunakan laluan di Israel melalui sempadan Kerem Shalom.

"Rejim Zionis sedia membenarkan wang yang dibawa masuk ke Genting Gaza untuk membayar gaji pegawai Hamas menerusi sebuah negara ketiga, bukan melalui Qatar atau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan urusan tersebut akan dipantau bagi mengelakkan pembiayaan aktiviti keganasan," jelas laporan akhbar itu.

Bagaimanapun, Israel tidak bersedia memenuhi tuntutan Hamas membina sebuah pelabuhan atau lapangan terbang di Gaza, namun rejim mempertimbangkan untuk membebaskan berpuluh-puluh tahanan Palestin yang ditahan sebagai pertukaran dua mayat tentera mereka, Staf Sarjan Oron Shaul dan Leftenan Kedua, Hadar Goldin.

Sementara itu, sumber kerajaan Mesir melaporakan, 95 peratus masalah berbangkit dalam rundi­ngan antara kedua-dua pihak itu telah selesai, tetapi baki lima peratus perkara yang masih dibincangkan mempunyai kaitan dengan pembinaan lapangan terbang dan pelabuhan di Gaza.

Sumber tersebut menjelaskan, Israel dan Mesir bersetuju membuka semula laluan yang bersempadan dengan Gaza walaupun keputusan untuk melaksanakan pemantauan di kawasan terbabit belum dibuat.

SENARAI TUNTUTAN HAMAS

1.Israel perlu tamatkan serangan ke atas Gaza.

2.Tarik semula sekatan selama tujuh tahun ke atas Gaza yang dikenakan oleh Israel dan Mesir.

3.Bekalan tenaga elektrik disalurkan semula ke Gaza.

4.Hak menangkap ikan sejauh 22 kilometer dari pantai Gaza.

5.Pembebasan beratus-ratus anggota Hamas yang ditahan oleh pasukan keselamatan Israel.

6.Pembinaan sebuah pelabuhan dan lapangan terbang di Gaza.


No comments: