Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 11 August 2014

PALESTIN : Hamas cipta roket sendiri


Gambar fail bertarikh 20 Disember 2008, menunjukkan anggota pejuang Palestin bersiap sedia melancarkan roket buatan sendiri ke Israel dari Genting Gaza. - AGENSI

BAITULMAQDIS 8 Ogos - Seorang pegawai tentera Israel yang enggan mendedahkan namanya mendakwa, majoriti roket yang dilancarkan oleh pergerakan Hamas me-rupakan bom buatan sendiri yang dibina di Gaza.

"Kebanyakan roket yang dilancarkan merupakan bom buatan sendiri, hanya sebilangan kecil sahaja daripadanya merupakan Fajr 5 yang dibina di Iran," jelas pegawai itu.

Katanya, badan roket berkenaan diperbuat daripada paip air dalam pelbagai diameter, sebelum diisi dengan bahan peledak yang dihasilkan daripada produk yang digunakan dalam bidang pertanian.

Ujarnya lagi, pergerakan Hamas berjaya mengadaptasi proses membina senjata sendiri selepas kerajaan Mesir bertindak meruntuhkan terowong-terowong tikus yang digunakan untuk menyeludup barangan ke Rafah.

"Orang dari luar Gaza telah mengajar mereka bagaimana untuk membina senjata sendiri dan ada sesetengah penduduk Gaza mempelajarinya daripada negara-negara lain seperti Syria dan Iran," katanya, sambil menambah kira-kira 150 orang terlibat dalam proses pembinaan roket di Gaza.

Pendedahan itu membuktikan bahawa Israel terkejut dengan keupayaan pejuang Hamas yang serba kekurangan untuk mencipta senjata sendiri ketika pertempuran dengan rejim Zionis berlanjutan selama 29 hari.

Menurut sumber tentera Israel, sepanjang pertempuran berlaku, kumpulan pejuang Hamas melancarkan lebih 3,300 serangan roket dan mortar ke Israel dengan 500 daripadanya berjaya dipintas oleh sistem pertahanan Iron Dome. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140809/lu_06/Hamas-cipta-roket-sendiri#ixzz3A2nqMlh0  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: