Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 11 August 2014

PALESTIN : Boikot: Elak terpesong matlamat asal

Oleh ZAAIN ZIN
utusankelantan@utusan.com.my

Asyraf Wajdi Dusuki

KOTA BHARU 8 Ogos - Tindakan memboikot produk atau jenama yang dikaitkan dengan Israel secara keterlaluan mengikut emosi dikhuatiri memecahbelahkan rakyat, khususnya umat Islam sehingga terpesong daripada matlamat asal.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islam Malaysia (Yadim), Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kempen boikot itu merupakan satu manifestasi kemarahan serta kekecewaan terhadap Israel yang terus menzalimi rakyat Palestin dan beliau sendiri menyokong usaha itu.

Bagaimanapun, katanya, segelintir pihak yang emosional bukan sahaja memboikot malah bertindak melampau apabila memarahi individu yang tidak menyertai usaha mereka selain menghukum dan mencerca pekerja syarikat yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel.

"Kita tidak boleh lari daripada menjadi emosional melihat anak-anak kecil terbunuh dalam keadaan menyedihkan. Cuma dalam membuat satu tindakan yang baik, cara pun mesti baik. Jangan sampai emosi itu melangkau nilai akhlak dan prinsip yang dianjurkan Islam.

"Sekarang ini kita sudah mula melabel serta menghukum saudara seagama Islam yang pada akhirnya menyebabkan kita bergaduh pula sesama sendiri. Sedangkan isu sebenarnya adalah kita mahu tindakan ini memberi kesan kepada ekonomi Israel," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Simposium Antarabangsa Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh (FRSIS) 2014 yang dihadiri 272 peserta termasuk dari Brunei dan Filipina di Sekolah Menengah Sains (SMS) Tengku Muhammad Faris Petra di sini hari ini.

Kempen boikot produk, jenama dan perkhidmatan syarikat yang dikaitkan dengan Israel semakin mendapat sambutan di seluruh negara namun pada masa sama, dicemari beberapa insiden tidak diingini seperti tindakan orang awam mengganggu premis McDonalds dan menakut-nakutkan pekerjanya.

Mengulas lanjut, Asyraf Wajdi menasihatkan umat Islam supaya memboikot sesuatu produk, jenama atau perkhidmatan secara bijak berasaskan ilmu pengetahuan di samping terus mengekalkan adab dan akhlak seiring dengan ajaran Islam.

"Dari segi hukum, belum ada satu fatwa pun termasuk dari negeri-negeri yang mengharamkan secara tuntas produk-produk terbabit kerana secara prinsipnya, transaksi atau perniagaan dengan orang Yahudi ini adalah diharuskan dalam Islam.

"Hadis nabi ada sebut 'aku membeli makanan daripada orang Yahudi dengan cara mencagarkan baju besi aku'. Dalam konteks yang disebutkan hadis ini, secara hukum asal tidak ada masalah (berurusan) selagi pendekatan atau kaedah transaksi itu bertepatan dengan prinsip syariah," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140809/dn_06/Boikot-Elak-terpesong-matlamat-asal#ixzz3A2O1QB51  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: