Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Sunday 13 February 2011

Kampus baru UiTM Sarawak


Oleh SOPI SAMAILE
utusansarawak@utusan.com.my


PELAN induk cadangan membina Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Samarahan.

SAMARAHAN 11 Feb. – Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Sarawak akan memiliki bangunan kampus baru di Kota Samarahan di sini yang berharga hampir RM300 juta bagi menampung pertambahan pelajar sehingga 4,000 orang.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mohamed Khaled Nordin berkata, pelaksanaan projek itu akan menggunakan model Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI) dan bakal dilaksanakan di atas tanah milik UiTM berkeluasan 35.6 hektar berhampiran Ibu Pejabat Salcra di sini.

Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2013 itu akan membabitkan pembinaan bangunan akademik, fakulti, asrama, pusat sukan, perpustakaan dan surau.

“Menerusi model PFI, syarikat swasta akan membiayai, membina dan menguruskan projek-projek tersebut dan setelah projek disempurnakan, maka kerajaan akan melakukan pembayaran pada setiap tahun sehingga 2033 sebelum bangunan berkenaan diserah balik menjadi hakmilik kerajaan.

“Dengan adanya kampus baru ini, ia dapat meningkatkan pengambilan pelajar sehingga 4,000 orang, manakala kampus lama mampu menampung kira-kira 5,000 orang,” katanya pada sidang akhbarnya di sini, hari ini.

Terdahulu, beliau mendengar taklimat dan melawat tapak projek pembangunan kampus baru UiTM cawangan Sarawak sambil diiringi Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Ab. Rahim Md. Noor serta Penolong Naib Canselor UiTM, Prof. Ir. Dr. Abdul Rahman Omar.

Pada masa sama, Mohamed Khaled memberitahu, kementerian itu juga ada menerima cadangan untuk mewujudkan kampus baru UiTM di Mukah, bagaimanapun ia masih dalam peringkat perbincangan.

Dalam pada itu, beliau turut mencadangkan supaya UiTM melakukan perancangan bagi menyediakan kursus-kursus baru yang sesuai dengan keperluan pembangunan di negeri ini seperti projek pembangunan Koridor Pembaharuan Tenaga Sarawak (SCORE).

“Pada masa ini, UiTM cawangan Sarawak menawarkan sebanyak 23 program diploma dan empat program dan kita berharap ada kursus-kursus baru yang selari dengan pelaksanaan SCORE,” ujarnya.

Sebelum melakukan lawatan ke tapak pembinaan kampus baru UiTM, Mohamed Khaled turut melawat projek pembangunan Fakulti Perubatan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) yang membabitkan kos sebanyak RM180 juta dan dijangka siap pada Mac tahun depan.

KOMEN : SEMOGA HASRAT UiTM UNTUK MENDIDIK LEBIH RAMAI ANAK BANGSA SEBAGAI AKAN TERCAPAI DENGAN TERDIRINYA LEBIH BANYAK KAMPUS MODEN DI SELURUH NEGARA..

No comments: