Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Saturday 19 February 2011

Bank Islam serah zakat perniagaan RM200,000 kepada UiTM


DARI UTUSAN MALAYSIA



SHAH ALAM 18 Feb. - Bank Islam (M) Bhd. hari ini menyerahkan zakat perniagaan berjumlah RM200,000 kepada Universiti Teknologi Mara (UiTM) untuk disalurkan kepada tabung Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB).

Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, sumbangan Bank Islam itu adalah usaha bersama kedua-dua pihak bagi membantu pelajar kurang berkemampuan.

Katanya, Bank Islam mula menyumbang zakat kepada UiTM sejak 2007 sejumlah RM120,000 selain melancarkan Kad Platinum MasterCard Bank Islam-Alumni UiTM sebagai salah satu cara menambahkan dana MDAB.

''Melalui penggunaan kad ini, setiap kali ia digunakan untuk pembelian runcit, sebanyak 0.3 peratus daripadanya akan disumbangkan kepada tabung MDAB," katanya ketika berucap pada majlis penyerahan zakat perniagaan Bank Islam kepada tabung MDAB, di sini hari ini.

Sumbangan zakat tersebut diserahkan oleh Pengarah Urusan Bank Islam, Datuk Seri Zukri Samat kepada Sahol Hamid pada majlis tersebut.

Tabung MDAB adalah satu projek kemasyarakatan dan kebajikan UiTM yang dinaungi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membantu membayar yuran pengajian pelajar miskin yang mengikuti kursus pradiploma di universiti berkenaan.

Setakat ini, lebih 5,000 pelajar telah menerima manfaat daripada program tersebut sebelum mereka melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi seperti diploma.

Menurut Sahol, UiTM akan terus aktif memperkasakan ibadat zakat apabila sehingga tahun lalu, universiti itu berjaya mengumpul wang zakat sebanyak RM4.2 juta.

Jelasnya, melalui program Sadaqah yang diperkenalkan sejak bulan Ramadan tahun lalu, pihaknya berjaya mengumpul dana dengan purata sebanyak RM3,500 setiap bulan.

''Sejak 54 tahun lalu, UiTM bersama pelbagai pihak bertungkus-lumus melaksanakan segala perancangan dan usaha untuk membantu pelajar Melayu dan bumiputera dengan menyediakan pelbagai peluang pendidikan tinggi," katanya.

KOMEN : UiTM DIHATIKU. TERUSKAN USAHA MURNI KITA UNTUK AGAMA, BANGSA DAN NEGARA

No comments: