Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

PALESTIN : Latih Hamas: The Jerusalem Post sengaja burukkan Malaysia


Sebahagian daripada orang ramai yang menyertai Perarakan Aman Solidariti Untuk Gaza bagi membantah kekejaman Israel anjuran Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) di Pekan Rabu, Alor Setar, Kedah, semalam. - UTUSAN/Adilah Azhari (Pelatih UiTM)

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Portal berita, The Jerusalem Post dilihat sengaja mengadakan cerita melaporkan dakwaan kononnya Malaysia memberi latihan pengendalian para-peluncur kepada pejuang-pejuang Hamas dengan bertujuan memburukkan imej negara.

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menegaskan, Malaysia memang tidak pernah melatih mana-mana pengganas dan laporan berita itu hanya palsu semata-mata.

"Mereka sengaja menabur fitnah kerana Malaysia merupakan salah sebuah negara yang tegas menyuarakan isu kemanusiaan berhubung serangan tentera rejim Zionis Israel di Gaza.

"Serangan terhadap rakyat Palestin dikawal sepenuhnya oleh Israel dan kini majoriti masyarakat mengecam tindakan mereka yang menyerang sehingga membunuh termasuk kanak-kanak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Portal berita The Jerusalem Post yang berpangkalan di Israel melaporkan tentang pengakuan seorang pejuang Hamas yang ditahan tentera rejim Zionis Israel pada 21 Julai lalu.

Anggota Briged al-Qassam itu dikatakan pernah menjalani latihan pengendalian para-peluncur di Malaysia bersama sembilan pejuang Hamas yang lain pada 2012.

Menurut laporan tersebut, pejuang Hamas yang tidak didedahkan namanya itu memberitahu agensi keselamatan Israel, Shin Bet bahawa latihan itu adalah sebahagian daripada persiapan Hamas untuk menghadapi serangan darat yang dilancarkan tentera rejim Zionis Israel di Gaza.

Dalam pada itu, Musa turut menjelaskan, portal berita yang melaporkan berita palsu itu adalah semata-mata mahu mewujudkan justifikasi kewajaran mereka menyerang Gaza.

"Persoalannya, mengapa laporan tersebut tidak mendedahkan nama pejuang Hamas yang kononnya dia dilatih di Malaysia dan pelatih yang dikatakan melatih mereka.

"Jangan sebarkan cerita bohong kerana Malaysia memang tidak pernah melatih mana-mana pengganas. Mereka kini semakin berani menuduh Malaysia kerana mendapat sokongan daripada kuasa-kuasa besar seperti Amerika Syarikat," katanya.

Tambahnya, tindakan portal itu menyebarkan berita palsu tidak adil kerana Israel yang menyerang tetapi menuduh Malaysia pula kerana kita menunjukkan sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140802/dn_14/Latih-Hamas-The-Jerusalem-Post-sengaja-burukkan-Malaysia#ixzz39Zp0OIIH  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: