Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 5 August 2014

MH370: Tugasan terbaharu aset TLDM




LUMUT 4 Ogos - Selepas penghantaran Kapal Diraja (KD) Lekiu dan kapal sokongan Bunga Mas 6 (BM6), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) hari ini menggerakkan satu lagi aset kapal hidrografinya, KD Mutiara untuk meneruskan misi pencarian pesawat MH370 di selatan Lautan Hindi.

Panglima Armada, Laksamana Madya Datuk Mohamad Roslan Mohamad Ramli berkata, KD Mutiara yang berlepas pagi ini dijangka berhenti seketika di Jakarta, Indonesia pada Sabtu ini sebelum bertolak ke lokasi pencarian tiga hari berikutnya dan dijangka tiba pada 18 Ogos depan.

Beliau berkata, kapal yang menggunakan antara peralatan terkini dan termoden itu diketuai oleh Pegawai Memerintah, Komander Kamarul Fahmy Kamaruddin bersama 137 anak kapal melibatkan 19 pegawai, 118 anggota lain-lain pangkat termasuk seorang pegawai perubatan daripada Kor Perubatan Angkatan Tentera dan pegawai agama daripada Kor Agama Angkatan Tentera (Kagat).

Menurut beliau, setibanya di sana, kapal tersebut akan dikoordinasikan operasinya oleh Military Coordination Subsurface Training yang berpangkalan di Perth, Australia.

"Kapal ini akan menyertai BM6, selain dua buah kapal dari Cina dan sebuah lagi dari Australia. Saya difahamkan bahawa 50 peratus daripada sektor kawasan yang dikenal pasti telah dibuat pencarian sementara selebihnya akan diteruskan.

"Kita menyerahkan kepada Jawatankuasa Aset Kerajaan Malaysia untuk menentukan tempoh masa kapal ini akan berada di sana, namun kita jangkakan sehingga habis tamat pengukuran dalam tempoh tiga ke empat bulan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis pelepasan KD Mutiara untuk meneruskan misi pencarian pesawat MH370 di jeti operasi Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini.

KD Mutiara adalah salah satu daripada dua kapal Skuadron Hidrografi milik TLDM selain KD Perantau, yang buat julung kalinya menyertai misi operasi selepas direhatkan selama dua tahun bagi menjalani kerja-kerja penyelenggaraan.

Dilancarkan pada 7 Mac 1996, kapal yang dibina di Limbungan Hong Leong Lurrsen, Butterworth, Pulau Pinang ini berukuran 71 meter panjang dan 12.4 meter lebar dengan kelajuan 16 knots serta mampu beroperasi di laut sehingga 21 hari.

Kelebihan KD Mutiara terletak pada sistem 'multibeam echosounder' yang berkemampuan untuk melaksanakan kerja pengukuran batimetri bagi menentukan ketepatan kedalaman dasar laut pada keluasan lebih besar dengan resolusi tinggi mencecah 7,000 meter sementara penggunaan 'single beam' pula mampu menjangkau sehingga 11,000 meter.

Ketika ini, pengukuran batimetri dilaksanakan oleh kapal Pla-N Kezhen 872 dari negara China dan kapal Fugro Equator milik Australia.

TLDM sebelum ini telah menggerakkan KD Lekiu ke selatan Lautan Hindi bagi menyertai operasi pencarian MH370 dari 19 Mac sehingga 21 Mei lalu sementara BM6 yang diatur gerak sejak 16 April lalu, masih beroperasi sehingga kini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140805/dn_04/MH370-Tugasan-terbaharu-aset-TLDM#ixzz39TnrWMrM  © Utusan Melayu (M) Bhd 





No comments: